Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Snorfietsers vechten scooterbeleid aan bij de rechter: 'Er is niet over nagedacht'

9 april 2019, 20.39 uur

Vier particulieren hebben een rechtszaak tegen de gemeente aangespannen om het besluit van snorscooters naar de rijbaan aan te vechten. Ze vinden dat ouderen en mensen met een beperking zijn vergeten bij het vaststellen van het beleid. De situatie is volgens hen heel onveilig geworden.

'Heel Nederland denkt dat iedereen over de 30 kilometer per uur rijdt. Ik wil mij dan meteen even voorstellen: dat doe ik dus niet', vertelt Chantal Vlaanderen op haar snorfiets voor de rechtbank. 'Ik ben dus de enige waarschijnlijk in Nederland, hoewel ik er nog wel twee ken, die begrensd 25 rijdt. Ik kan niet harder.'

Ontheffing
Ze kan zich dan ook niet vinden in de uitspraak van verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma dat snorscooterrijders vaak harder dan 30 kilometer per uur zouden gaan en wil daarom van de gemeente een ontheffing zodat ze op het fietspad kan blijven rijden. 'Desnoods wil ik mijn snorfiets laten beperken tot 15 of 20 kilometer per uur. Dan kunnen we dat voertuig de stadssnor noemen die gewoon op het fietspad mag.'

'Levensgevaarlijk'
Ook Myra de Weerdt heeft een zaak aangespannen. Haar dochter Serah heeft een beperking en kan niet fietsen. De snorscooter bood uitkomst als zij haar dochter naar school of naar de film moest brengen, maar nu durft zij niet meer. 'Het is gewoon levensgevaarlijk', verzucht ze vlak voor de zitting begint. 'We hebben genoeg ziekenhuizen gezien, dus we hoeven er niet nog een keer naartoe. Er is gewoon niet over nagedacht.'

De Weerdt vindt dat ouderen en mensen met een beperking bij het vaststellen van het beleid zijn vergeten. 'Er wordt maar van uitgegaan dat iedereen gezond is en iedereen maar gezellig kan lopen met de handen op de rug. Dat is gewoon niet zo. Ik heb ook oude mensen om mij heen die helemaal niet goed kunnen lopen en die afhankelijk zijn van een snorscooter of een auto die hen voor de deur ophaalt. Daar ben ik heel boos over.'

'4000 tot 6000 ouderen'
'Als je al twintig jaar op een scooter rijdt die niet harder dan 25 kilometer per uur gaat en nooit overtredingen maakt, en je nu ineens wel op de rijbaan moet terwijl je daar niet voor bent opgeleid op de scooter, dan is dat heel gevaarlijk', vertelt voorzitter Frank Stork van Vereniging Ouderen Advies Raad Oost. 'Het gaat om 4000 tot 6000 ouderen. Het beleid moet worden aangepast.'

Het is nog maar de vraag hoe groot de kans is dat de rechter een streep zet door het beleid. 'Mocht het niet lukken, dan ga ik met dit bordje achterop rijden', legt Vlaanderen uit. 'Als mensen klachten hebben over mijn rijgedrag, en dat is maar 25 kilometer per uur, dan kunnen ze de gemeente bellen. En ik hoop op heel veel klachten over mijn rijgedrag. Misschien dat de gemeente mij dan alsnog een ontheffing geeft.'

De rechter doet op 21 mei uitspraak.