Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Na jaren nog steeds geen duidelijkheid over fietsbrug Zeeburgereiland

10 mei 2019, 07.00 uur · Aangepast 10 mei 2019, 10.42 uur

Bewoners van het Zeeburgereiland willen al jaren een snellere fietsverbinding naar het centrum. De gemeente is ook al een tijd bezig met het onderzoek naar deze brug, maar mede door inspraak van bewoners van het Borneo-Eiland en Sporenburg loopt dit proces veel vertraging op en is de brug waarschijnlijk pas in 2026 klaar.

Nu moeten bewoners van Zeeburg die fietsend de stad willen bereiken nog via de Amsterdamsebrug rijden. Zij willen al tijden een fietsverbinding vanaf Zeeburg rechtdoor het water over naar het Borneo-eiland of Sporenburg om zo door te kunnen fietsen naar de stad. Zeker nu Zeeburg erg gaat groeien. 

Lees ook: Sporenburgers in verzet tegen fietsbrug: 'Levensgevaarlijk al die fietsers'

'Te veel overleg'
'De Sluissbuurt komt erbij. Dat zijn 20.000 woningen. We zijn nu al twee jaar aan het overleggen, maar nog niet verder gekomen. Waardoor dat komt? De meest sympathieke versie zou zijn dat we in Nederland graag met elkaar overleggen en zorgvuldig te werk gaan', aldus bewoners van het Zeeburgereiland Sidney Volmer en Aleks Ljubojevic. 

Lees ook: Stad investeert honderden miljoenen om IJburg en Zeeburgereiland bereikbaar te houden

Amos Gomes de Mesquita, die aan de andere kant van het water woont, snapt de kritiek van de mensen van het Zeeburgereiland. Toch is een nieuwe brug volgens hem niet de oplossing. 'De brug waar de projectgroep op inzet kost 140 miljoen euro, maar het aanpassen van de Amsterdamse burg kost maar 15 miljoen euro en dat kun je direct gaan doen.'

Lees ook: Te hoog en te weinig aandacht voor het ov: stedenbouwers kritisch op Sluisbuurt

CS is het middelpunt
Maar volgens Volmer en Ljubojevic is dat geen oplossing. 'Als je die brug aanpast dan heb je geen probleem opgelost. Die brug is nog steeds met een krul richting Oost, maar je wil naar het Centrum toe. Het Centraal Station beschouw ik als het middelpunt waarvan je overal naartoe kan.' Volgens Gomes de Mesquita zou de route vanuit de Sluisbuurt naar het Weesperplein echter de voorkeur hebben. 

Lees ook: Opvallend coalitieplannen: zesurige werkdag ambtenaren en fietsbrug naar Sluisbuurt

Volgens hem zou de route over Sporenburg of het Borneo-eiland ook onveilig zijn omdat er dan duizenden fietsers midden door een woonwijk zouden komen. Volgens Volmer en Ljubojevic is dat makkelijk op te lossen. 'Als je de woonboten aan de Panamakade iets verder het water inlegt, kun je daar het fietspad maken waardoor de bewoners er geen last van hebben.'