Start van hoofdcontent

Stad

nl

Claimorganisatie: 'Gedupeerde passagiers Schiphol hebben recht op compensatie'

1 augustus 2019, 14.00 uur · Aangepast 1 augustus 2019, 14.43 uur · Foto: Inter Visual Studio / Lorenzo Derksen

Aviclaim zegt financiële compensatie te gaan eisen voor de passagiers die getroffen zijn door de brandstofproblemen op Schiphol.

De claimorganisatie stelt dat de Europese wetgeving zo is opgesteld dat passagiers luchtvaartmaatschappijen in dergelijke gevallen aansprakelijk kunnen stellen. Aviclaim opent een speciaal meldpunt voor de gedupeerde passagiers.

Op 24 juli ontstond er een storing in de ondergrondse kerosinetoevoer op Schiphol. Vliegtuigen konden daardoor niet worden bijgetankt. Enkele honderden vluchten werden vertraagd of zelf helemaal geannuleerd.

25 miljoen euro
Als alle 65.000 gedupeerde passagiers compensatie eisen, dan gaat het volgens Aviclaim om een totaal bedrag van 25 miljoen euro. Tot op heden is er onduidelijkheid over waar de getroffen passagiers recht op hebben. Remco Bos, jurist bij Aviclaim, zegt dat de passagiers naast een vergoeding van de gemaakte kosten ook recht hebben op compensatie.

Lees ook: Woordvoerder Schiphol: 'Veldbedden worden al klaargezet'

De compensatiebedragen worden vastgesteld op basis van de afstand van de vlucht. Uiteindelijk hoeven de luchtvaartmaatschappijen deze kosten niet zelf te dragen. Het is aan hen de taak om deze schade te verhalen op de organisatie of het bedrijf dat de problemen heeft veroorzaakt.

Lees ook: TNO gaat onderzoek doen naar tankstoring Schiphol

Wie is er verantwoordelijk?
Het bedrijf Aircraft Fuel Supply (AFS), dat verantwoordelijk is voor het bijtanken van vliegtuigen, heeft vooralsnog geen besluit genomen over schadevergoedingen voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers. Schiphol heeft eerder wel al aangegeven dat het geen schadevergoedingen gaat betalen, omdat het bedrijf vindt dat het niet verantwoordelijk is voor de brandstoftoevoer op de luchthaven.