Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Meldpunt voor achterstallig woningonderhoud verlengd: 'Voorziet in behoefte'

18 oktober 2019, 08.16 uur · Aangepast 18 oktober 2019, 10.56 uur

Vanwege het grote aantal klachten over achterstallig onderhoud van woningen, heeft de wethouder Laurens Ivens (Wonen) besloten het meldpunt voor die klachten te verlengen. Het heet straks 'Meldpunt Woningonderhoud'.

Klachten worden opgepakt door de stadsdelen. Zij kunnen de bewoners voor hulp verwijzen naar Stichting !Woon, of de eigenaar een termijn opleggen waarbinnen de problemen verholpen moeten zijn. Wanneer dit niet tot een oplossing leidt, kan het stadsdeel ook een handhavingsbesluit of dwangsom opleggen.

Lees ook: Ivens bekijkt slecht geventileerde woning: 'Echt schokkend'

Tussen de start van het meldpunt in februari 2018 en 1 juli 2019 kwamen 209 meldingen van achterstallig onderhoud binnen. Verreweg de meeste klachten gingen over lekkage of schimmelvorming. De meeste meldingen komen uit Zuid en West. Vaak gaat het om woningen van particuliere verhuurders.

'Het meldpunt woningcheck voorziet in een behoefte; bewoners en professionals weten het meldpunt steeds vaker te vinden', zegt Ivens. 'De binnengekomen woningklachten bieden de gemeente de gelegenheid bewoners van een kwalitatief slechte woning actief te ondersteunen en zo gericht een bijdrage te leveren aan betere woonomstandigheden.'

Lees ook: Lekkages, een losse wc-pot en puin uit het plafond: 'Verhuurder speelt spelletje met je'

Uit een enquête van AT5 en De Balie over achterstallig woningonderhoud kwamen onlangs in drie weken tijd ook al ongeveer duizend meldingen binnen. Ivens hoopt daarom dat het meldpunt van de gemeente nog bekender wordt. Hij probeert het meldpunt onder meer beter zichtbaar te laten zijn via bijvoorbeeld Google.