Start van hoofdcontent

Stad

nl

Nieuwe regels over beenruimte in rondvaartboten nekken kleine rederijen

13 januari 2020, 17.39 uur · Aangepast 13 januari 2020, 21.25 uur · Door Redactie

Kopzorgen voor rederijen van kleine rondvaartboten in de stad. Door nieuwe regels zijn veel van hun boten te groot, waardoor ze er niet meer mee mogen varen. En dat terwijl ze een paar jaar geleden juist flink geïnvesteerd hebben in die boten omdat de gemeente meer diversiteit op het water wilde.

AT5

Het leek allemaal zo mooi voor nieuwe rederijen in 2013. Op basis van de Nota Varen wilde de gemeente vanaf dat jaar meer diversiteit op de grachten. Ze gaven meer ruimte aan schone elektrische sloepen. Reden voor een aantal ondernemers om in het diepe te springen.

Ze lieten boten bouwen die helemaal voldoen aan de eisen die dan golden. Alles leek koek en ei, tot een wijziging in het beleid vorige maand. Daarin stelt de gemeente dat rondvaartboten niet meer dan 17,5 vierkante meter beenruimte mogen hebben. Voor reders als Flagship Amsterdam en BoatAmsterdam.com betekent dit einde verhaal. 

Wat bedoelt de gemeente met beenruimte?

Om overlast op het water te voorkomen mogen er van de gemeente maximaal 35 mensen op een commerciële sloep. Ze bedachten daarbij de volgende rekensom:  een persoon op een boot heeft maximaal 0,5m2 ruimte nodig,  keer het maximaal aantal personen dat op een sloep mag (35 personen) is in totaal een totale afmeting van 17,5m2.

Quote

'Als wij overlastgevend waren geweest hadden wij hier nu niet meer gevaren'

Rasmus Emmelkamp - REDER

De boot waar AT5  vanochtend mee mocht varen is 10 meter lang en 3,10 meter breed, ruim 31m2 dus. De sloep voldoet helemaal aan de regels die in 2013 zijn vastgesteld, bij Raimon Kievit, eigenaar van Flagship Canal Cruises, zorgt het voor veel onbegrip.

'Wij hebben twee jaar geleden meerdere van dit soort sloepen gebouwd, elektrisch aangedreven, helemaal volgens de richtlijnen. Nu is die boot natuurlijk niet helemaal vierkant, maar hij is toch zeker over de 25m2, oftewel, in de nieuwe plannen kan ik hem op marktplaats zetten.'

Overlast

Het overlastargument veegt Richard Jonkman met een beweging van tafel. 'Als ik kijk naar mijn eigen bedrijf was er in 2018 één overlastmelding bij de gemeente. Dat kan gebeuren, ik heb die boot zelf zien varen en dat was ook terecht.'

Op het gebied van overlast werkt de gemeente met een zogenaamd 'strike-systeem', bij drie noteringen van overlast moet de rederij haar vergunning inleveren en is het einde verhaal. 'Als wij overlastgevend waren geweest hadden wij hier nu niet meer gevaren, dat zegt volgens mij genoeg, zegt Rasmus Emmelkamp, een van de eigenaren van Flagship Amsterdam. 

Reder Richard Jonkman vertegenwoordigt de 'open boten' en nieuwe toetreders bij de gemeente. 'Ik heb daar veel gezeten, veel overleg gehad over de toekomst van het varen op de grachten. De manier waarop de gemeente het doet, is geen overleg. Zij bedenken een regel en gaan dan aan ons vragen wat wij er van vinden.'

'Te weinig tijd'

De huidige vergunningen lopen nog tot 2022, voor de nog jonge rederijen té weinig tijd om hun investeringen, van de soms nog maar twee jaar oude boten, terug te verdienen. 'Het wordt onmogelijk om dat in die periode terug te verdienen, de oudste sloep is misschien van 2014' zegt Jonkman.

Kievit wijst erop dat er ook contracten lopen met mensen. 'We hebben verschillende mensen in dienst op kantoor, daar wordt geen rekening mee gehouden om dat terug te verdienen.'

Quote

'Er lopen tientallen rechtszaken vanwege de rare sprongen die de gemeente doet in hun beleid'

Richard Jonkman - Reder

Deze week wordt er nogmaals besproken wat nou de toekomst van de rederijen is. Halve gekeerd dan ten hele gedwaald', zegt Jonkman.'En anders wordt het wéér procederen, er lopen al tientallen rechtszaken vanwege de rare sprongen die de gemeente doet in hun beleid.

Reactie gemeente

De gemeente wijst erop dat de 17,5 meter enkel geldt voor het voor passagiers toegankelijke oppervlak. 'Dus niet het achter- of voordek, de plek van de schipper of de motor.' Als oplossing zegt de gemeente dat reders een deel ven de buitenruimte ontoegankelijk kunnen maken voor passagiers, of door de boot te voorzien van een geluidswerende vaste overkapping.

'De gemeente begrijpt dat de wijzigingen voor sommige reders nadelig zijn. Maar de vaartuigen kunnen in veel gevallen worden aangepast. De gemeente moet ook de algemene belangen in het oog houden. Het weren van grote open sloepen met veel opvarenden speelt een belangrijke rol in het terugdringen van overlast op het water.'