Start van hoofdcontent

Achtergrond

NL
V

GVB-fans vaak mensen met autisme, hoe kan dat?

16 februari 2020, 07.00 uur · Aangepast 16 februari 2020, 14.29 uur · Door Redactie

De 26-jarige Colin Huigen, die een verstandelijke beperking en autisme heeft, is van kleins af aan groot fan van het GVB. Hij weet bijna alle tramlijnen uit zijn hoofd. Opvallend genoeg zijn de GVB-fans vaak mensen die te maken hebben met autisme, maar hoe kan dat? 

Voor Colin is het een spannende dag. Hij is vandaag conducteur voor een dag. 'Zoveel mensen!' Om er zeker van te zijn dat hij weet wat hij de passagiers moet vertellen, heeft hij een lijst met wat hij per halte kan omroepen. 'Waterlooplein, overstappen voor de metro. Hermitage, Waterloopleinmarkt en flee-market', klinkt het door de luidspreker. 

'Hele netwerk uit hun hoofd'

Colin is al zijn hele leven druk bezig met het vervoersbedrijf, vertelt zijn moeder Trudi Huigen. 'Hij schreef brieven naar het GVB, kent alle tramlijnen en corrigeert conducteurs wanneer het niet goed gaat. Mensen vinden hem dan een bemoeial, maar hij weet het gewoon heel goed', vertelt ze trots. 'Als je nagaat dat hij op zijn zesde nog geen woord had gesproken dan word ik hier wel emotioneel van.'

Zelf beaamt Colin zijn voorliefde voor het GVB. 'Ik vind het zo mooi omdat het de stad verbindt.' Hij is niet de enige fan van het bedrijf, ruim 300 mensen gaven zich op om 'conducteur voor een dag' te mogen zijn, een project dat, naast het werven van nieuwe werknemers, in het leven werd geroepen om fans te verblijden. 'We hebben veel superfans die ons opbellen om te vragen of ze een keer mee mogen rijden. Dat zijn vaak mensen met autisme die een fascinatie hebben voor het OV. Heel bijzonder', vertelt woordvoerder Mireille Muller. 

Quote

'Voor zijn zesde had hij nog geen woord gesproken'

Trudi Huigen, moeder colin

Voorspelbaarheid 

Stefan Pruijn, gedragsdeskundige van het Autismecentrum, kijkt er niet van op dat vaak mensen, die te maken hebben met autisme, fan zijn van het GVB. 'Mensen met autisme houden van structuur en voorspelbaarheid. Bussen en treinen hebben dat. De deuren gaan altijd open en dicht, de lijnen zijn altijd hetzelfde en het zijn dezelfde haltes. Dat is dus heel voorspelbaar.'

Hij begeleidt een groep van dertig kinderen, waarvan zeker vijf groot fan van het GVB. Sommigen kennen zelfs het hele netwerk uit hun hoofd, vertelt Pruijn. 'Die weten bij elke lijn waar hij start, eindigt en alle tussenstops. Superknap.' 

Colin vond het een geslaagde dag. 'Ik ben zeer tevreden. Ik vond het heel erg leuk en gezellig.' Inmiddels is de aanmelding voor 'conducteur voor een dag' van dit jaar gesloten.