Start van hoofdcontent

Stad

nl

Twijfels over effectiviteit metrotunnel naar Almere: 'Ga aan de slag met A'dam'

18 februari 2020, 18.04 uur · Aangepast 18 februari 2020, 19.28 uur · Door Redactie

Het zou in één klap tien procent van het woningtekort in Amsterdam oplossen. Volgens fractieleiders van CDA en D66, Pieter Heerma en Rob Jetten, ligt die kans in Almere; in een nieuwe wijk genaamd 'Pampus' om precies te zijn. Één voorwaarde: er moet een nieuwe metrolijn komen om al die inwoners van en naar Amsterdam te brengen. En juist dat plan kan rekenen op kritiek.

Nu is het gebied in Almere nog compleet leeg. Maar als het aan de fractieleiders ligt, staan hier in over vijf jaar 25 duizend tot 30 duizend woningen. Theoretisch gezien mogelijk: de grond is namelijk al eigendom van de Rijksoverheid. Één grote voorwaarde voor de bouw is dat er ook een directe metroverbinding met Amsterdam moet komen.

Treinverbinding

Hoewel de nieuwe woonwijk vooral als 'DE oplossing' wordt gepresenteerd, is het de metrolijn waar vooral kritiek op komt. Het feit dat er al een treinverbinding is, helpt daar niet aan mee. Volgens Ronnie Zijp, cityplanner, moet er eerst gekeken worden hoe de spoorlijn optimaal gebruikt kan worden. 'En ga ondertussen aan de slag met Amsterdam'.

Quote

Eerst Amsterdam verbeteren, dan denken aan verbinding naar Almere

Ronnie zijp, cityplanner

Volgens hem 'kraakt en piept' het namelijk vooral binnen de ring enorm qua openbaar vervoer. Een van de voorbeelden is het gebrek aan openbaar vervoer voor de toekomstige wijk Havenstad. 'Ik zou zeggen, maak een metrolijn tussen Isolatorweg en het Centraal station. Die is vrij kort, vrij goedkoop, vrij snel te ontwikkelen én daar kan je heel Havenstad aan koppelen. Dan heb je het over veel meer inwoners dan Almere Pampus', legt hij uit.

Dat is iets waar D66 raadslid Jan-Bert Vroege het mee oneens is: 'We hebben al redelijk oké openbaar vervoer binnen Amsterdam. De verbinding met de regio; Schiphol, Almere, Purmerend, dat kan veel beter. Daar is dit een goede eerste stap voor'. 

Quote

Juist investeren in regioverkeer is enorm belangrijk. Veel A'dammers werken in Almere, of vice versa.

Jan-bert vroege, raadslid d66

IJburg

Waar beiden het wel over eens zijn is de plaatsing van de lijn. Het meest logische zou zijn dat de lijn start/eindigt in Almere Centrum, vanuit daar via Pampus naar IJburg gaat, en vervolgens via Diemen naar de Zuidas. Bij de bouw van IJburg werd namelijk al ruimte vrijgehouden voor een eventuele verbinding met een sneltram. 

Onderzoeken

De Vervoerregio laat weten dat de 'IJmeerlijn' is opgenomen in een onderzoek dat de vele vervoersknelpunten in Noord-Holland en Flevoland in 2040 zou moeten oplossen. Hoewel het GVB de plannen en het onderzoek naar de lijn met belangstelling afwacht, laat het weten dat er na een onderzoek in 2011 juist bleek dat er onvoldoende potentieel was voor de aanleg en exploitatie van een dergelijke metrolijn.

Volgens Zijp gaat dat, zelfs met een nieuwe woonwijk, niet veranderen. Volgens hem zal de wijk vooral bestaan uit rijtjeshuizen 'met een auto in de straat en een tuintje. Je kent het wel'. Daardoor wordt de woningdichtheid veel te laag. Een probleem, aangezien de 800 meter rondom een station het meest effectief is. 'Dat betekent dat er veel minder in- en uitstappers zijn dan je verwacht met zo'n metrolijn'. Zijn conclusie: daarvoor bouw je geen hele metrolijn.