Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Ondernemers Albert Cuyp woedend over nieuwe coronaregels: 'Symboolpolitiek'

26 maart 2020, 15.14 uur · Aangepast 26 maart 2020, 17.35 uur · Door Redactie

Ondernemers van de Albert Cuyp zijn boos over de aangescherpte maatregelen die de Veiligheidsregio gisteren aankondigde. Sinds vandaag zijn alle non-foodkramen uitgesloten van deelname aan de markten in de stad. In een brief aan de gemeente vragen de marktondernemers om direct met hen in gesprek te gaan over de mogelijkheden.

AT5

Volgens de ondernemers draagt de nieuwe maatregel niet bij om het coronavirus verder in te dammen. 'Het middel schiet zijn doel voorbij. Het enige wat u hiermee bereikt is dat dat u een marktondernemer z'n brood afneemt.' Volgens hen kan de anderhalve meter afstand nog prima in acht worden genomen.

Ook zijn de ondernemers niet te spreken over de snelheid waarmee de maatregel is ingevoerd. 'Realiseert u zich wat de gevolgen zijn voor deze kleine ondernemers die al hun spulletjes hadden ingekocht voor de volgende dag? Verse bloemen en planten bijvoorbeeld! En u informeert deze mensen door ’s avonds laat een mailtje te sturen?!'

Quote

'Geen enkele markt is gelijk en iedere markt heeft haar eigen maatregelen nodig'

ondernemers albert cuyp

Volgens de ondernemers zorgt het weghalen van de non-foodkramen voor meer drukte bij supermarkten, waar ook non-foodproducten worden verkocht. 'U had dit op kunnen lossen door naar oplossingen te kijken per markt. Op de Albert Cuyp stonden al nauwelijks kramen. En de kramen die er stonden, waren minstens twintig meter uit elkaar gezet. Daarbij waren er nauwelijks bezoekers.'

Door het verbieden van de non-foodkramen vrezen de overgebleven ondernemers dat klanten wegblijven. 'Met de veertig kramen die er stonden konden we net overleven, er is tenslotte plaats voor 264 kramen. Nu moeten we straks aankloppen bij het financiële noodpakket en de kramenzetters gaan ondertussen failliet. Omdat we een redelijk complete markt waren, waren we nog in trek voor mensen uit de wijk.'

'Buitenlucht gezonder dan supermarkt'

Bovendien is het volgens de ondernemers gezonder om in de buitenlucht boodschappen te doen, dan in bijvoorbeeld een supermarkt. 'Vanwege goede luchtcirculatie, maar ook omdat mensen meer ruimte hebben om die anderhalve meter aan te houden.'

De ondernemers zeggen bereid te zijn om mee te denken over aanvullende maatregelen, zoals bijvoorbeeld opstelstroken en tellers bij de in- en uitgangen. 'Geen enkele markt is gelijk en iedere markt heeft haar eigen maatregelen nodig.'