Start van hoofdcontent

AT5 onderzoekt

nl

Een op de vijf taxichauffeurs gestopt: op piekmomenten soms geen rit te krijgen

10 augustus 2022, 06.57 uur · Aangepast 10 augustus 2022, 15.59 uur · Door Robin Antonisse

Het aantal taxi's dat dagelijks de stad aandoet is de laatste twee jaar met bijna een vijfde afgenomen, van 6200 in 2020 naar zo'n 5000 dit jaar. Op piekmomenten, zoals tijdens uitgaansavonden, is er daardoor soms geen rit te krijgen en is de ritprijs bij sommige aanbieders stukken hoger.

AT5

"Het betekent dat wij op drukke momenten moeite hebben om iedereen netjes en op tijd in een taxi te krijgen", geeft TCA-directeur Hedy Borreman toe. "En dat de prijzen bij de platformen (zoals Uber en Bolt red.) door het dak gaan." Zij zag het aantal chauffeurs bij haar organisatie de laatste twee jaar zelfs teruglopen met een derde van 1250 chauffeurs naar 800 chauffeurs.

Dat een flink deel van de chauffeurs is gestopt is niet geheel verwonderlijk. De laatste twee jaar was er, zeker tijdens de verschillende lockdowns, bijna geen werk voor hen in de stad. Horeca en culturele instellingen waren dicht en toeristen bleven weg. Het staat in schril contrast met nu. 

Het aantal taxi's in Amsterdam is flink gedaald

"De oude echte taxichauffeurs zijn ermee gestopt. Sommigen zijn met pensioen gegaan, anderen zijn ander werk gaan doen, en die krijg je niet terug", vertelt Arjan de Leeuw, eigenaar van het Amstelveense taxibedrijf De Meerlanden. Ook hij verloor als gevolg van de pandemie zo'n dertig procent van zijn chauffeurs. Hij verzorgt veel ritten tussen Schiphol en Amsterdam, maar krijgt de bezetting vooral in de vroege ochtenduren soms niet meer rond. Hij stapt daarom geregeld zelf weer in de taxi om ritten weg te rijden.

Zelfstandige chauffeurs

Als wij op een dinsdagmiddag een kijkje nemen bij de verschillende standplaatsen in de stad is er op de meeste plekken geen wachtende chauffeur te bekennen, en op Centraal Station staan de taxi's niet langer dan een paar minuten stil. Voor taxiorganisaties zoals TCA, die een standaardprijs hanteren, is het chauffeurstekort extra lastig doordat taxi-apps als Uber en Bolt op piekmomenten de ritprijzen opschroeven.

Quote

"Op drukke momenten moeite om iedereen netjes en op tijd in een taxi te krijgen"

Hedy Borreman, TCA-directeur

Borreman: "Alle chauffeurs in Amsterdam zijn zelfstandige ondernemers. En die besluiten dan om ritten te rijden die voor hen meer opbrengen dan dat wij aanbieden tegen de meter. En dus hebben wij als TCA op piekmomenten op zaterdagnacht minder chauffeurs dan dat er op de straat zijn. Dus ondanks dat ze er wel zijn, rijden ze dan niet voor ons."

"Het zijn ZZP’ers waarmee je werkt", legt ook De Leeuw uit. "Als het een keer mooi weer is, liggen ze op een gegeven moment ook effe liever op het strand. Want ze verdienen goed, dus ze kunnen ook gewoon een dagje niet gaan rijden."

Een directe oplossing voor het chauffeurstekort lijkt er niet te zijn. Zowel Borreman als De Leeuw doen hun uiterste best om nieuwe chauffeurs aan te trekken. De Leeuw: "Er komen wel weer chauffeurs bij. De laatste maanden heb ik er toch weer drie bij gekregen. Maar het is moeilijk, het is echt moeilijk."