Start van hoofdcontent

Stad

nl

Zwaar weer op komst voor kleine sportstudio’s: "Klanten letten steeds meer op de centen"

11 september 2022, 13.00 uur · Aangepast 11 september 2022, 18.40 uur · Door Michiel Klaassen

De fitnessconsument in de stad is op drift. Sportievelingen zijn sinds de coronapandemie vooral teruggegaan naar de grote, klassieke sportscholen. Voor kleinere sportstudio’s is dat ongunstig. Op een toch al drukke markt moeten zij knokken voor iedere klant - zeker nu die door de gierende inflatie elk dubbeltje aan het omdraaien is.

AT5

“Het zijn inderdaad rare tijden.” Suzanne Reynaert, yogastudiohouder aan het Zeeburgerpad in Oost, drukt zich voorzichtig uit. “Sinds we open zijn na de coronaperiode merk ik dat het enorm hobbelt. We verkopen op het moment wel weer wat rittenkaarten, waarmee je vijf lessen kan volgen. Dus dat is fijn.”

Tot zover het goede nieuws. Want: de zomermaanden waren rustig bij Studio Reyn. “Dat is natuurlijk altijd wel zo in de vakantieperiode, maar dit keer was het echt extreem.” Suzanne werkt hard aan een plan om dit najaar, traditioneel een moment dat veel mensen meer gaan sporten, weer veel klanten te vinden.

Boutique gyms

Kleine sport- en yogastudio’s als die van Suzanne zijn de afgelopen jaren een vertrouwd onderdeel van het  straatbeeld geworden. In trendy aangeklede ruimtes komen sportliefhebbers een uurtje relaxen op de yogamat en zweten op de spinningfiets of bij de boksbal. Vaak zijn deze ‘boutique gyms’, zoals ze worden genoemd, gericht op de consument die bereid is wat meer te betalen voor sport. Dikwijls gaat dat niet alleen via een traditioneel abonnement bij één locatie. Via apps als OneFit en ClassPass kiezen sporters een sportles die aan hun wensen voldoet. Soms is dat een HIIT-les om zeven uur ‘s ochtends, dan weer een yogaklas na het werk.

En er zijn nogal wat van die boutique gyms in Amsterdam. “In Londen heb je 270 van die boetiekstudio’s, en in Amsterdam 220”, telt Mirjam Roos van Urban Gym Group. Behalve grote, klassieke sportscholen bezit dit bedrijf in Amsterdam ook enkele kleinere sportstudio’s. “Verschil is dat in Londen zo’n 10 miljoen mensen wonen. Amsterdam nog geen één miljoen.”

Anders sporten

Het is voor ondernemers van kleinere sportlocaties dus knokken om elke sportieveling. Punt is dat die consument sinds corona juist een voorkeur heeft voor het traditionele fitness, denken ze bij Urban Gym Group. Dus: grote ruimtes met gewichten en apparaten. Roos: “Dat zien wij in onze marktonderzoeken en enquêtes onder leden. De trend is echt richting fitness nu. In september hebben wij in de Pijp daarom een TrainMore geopend, een sportschool met gewichten en apparaten voor het middensegment.” Het is de dertiende Trainmore in Amsterdam en als het aan Urban Gym Group ligt, blijft het daar niet bij. “We zijn op zoek naar nog meer locaties, zeker in en rond het centrum.”

Quote

"De trend is echt richting fitness nu"

Mirjam roos, urban gym group

Een ondernemer die enkele boutique gyms oprichtte denkt dat de veranderde vraag ook samenhangt met de coronapandemie. Ze wil anoniem blijven, omdat ze andere ondernemers niet voor het hoofd wil stoten. “Tijdens de pandemie zijn mensen erachter gekomen dat je sommige sporten ook prima thuis kan doen, via YouTube bijvoorbeeld. Als je nou wilt besparen, is dat natuurlijk een aantrekkelijke optie.” Om haar heen hoort ze veel zorgen bij kleinere boutique gyms en yogastudio’s.

Gösta van Dam richtte 24 jaar geleden Svaha Yoga op en kent de markt goed. “Wij hebben sindsdien een trouwe klantenkring opgebouwd, dus we maken ons nog geen zorgen.” Voor kleinere ondernemers die later zijn gestart ligt dat anders, denkt hij. “Als je nu net je eigen studiootje hebt geopend op - ik noem maar wat - de Albert Cuyp, dan wordt het spannend. Dan zit je met opstartkosten en een hoge huur.” Daar komen nog de hoge energiekosten bovenop: veel yogastudio’s worden opgestookt tot een behaaglijke 24 graden. “En hot yogastudio’s gaan zelfs tot 42 graden. Wij hebben in onze studio’s de verwarming inmiddels wat lager gezet.”

Schaalvoordeel

“Partijen als boutique gyms hebben een nadeel in vergelijking met de fitnessketens”, zegt Stef Driessen. Hij werkt als econoom bij ABN Amro en doet onderzoek naar de vrijetijdseconomie. “Denk aan schaalvoordelen, zoals goedkoper huren van locaties. Maar het gaat verder dan dat. Ze kunnen ook makkelijker experimenteren. Als iets werkt bij één locatie, rollen ze het uit naar de andere vestigingen.” Ook kunnen zij de stijgende energie- en loonkosten gemakkelijker opvangen dan kleine sportstudio’s die het in hun eentje moeten rooien.

Daar komt nog bovenop dat de consument door de inflatie waarschijnlijk kritischer gaat kijken naar de uitgaven. “Als de koopkracht daalt, wordt prijs-kwaliteit voor de consument belangrijker”, zegt Driessen. Mogelijk gevolg: fitnessketens, die hun prijzen makkelijker kunnen verlagen dan onafhankelijke ondernemers, openen de jacht op de consument.

Yogastudiohouder Suzanne houdt de moed er in

Bij OneFit, de app die veel sporters gebruiken om zich in te schrijven voor een sportles, zien ze dat boutique gyms moeite hebben dezelfde aantallen te halen als vóór de coronapandemie. Woordvoerder Kari Littley: "Dat komt ook doordat we met de opkomst van thuiswerken gewend zijn geraakt aan het indelen van onze eigen tijd. En dus ook wanneer we willen sporten, we willen zelf bepalen wanneer we gaan en niet wanneer een studio toevallig een lesje aanbiedt." Zij denkt dat boetiekstudio's het kunnen winnen door - net als OneFit zelf - sterk in te zetten op klantbinding en het creëeren van een groepsgevoel.

En dat is precies wat Suzanne van Studio Reyn wil gaan doen. “Ik ben dan wel een eenpitter, maar ik ga uit van mijn eigen kracht. Onze klanten zijn tevreden, we hebben heel goede recensies. Dus ik ga vol goede moed de toekomst tegemoet.”

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938