Start van hoofdcontent

Stad

nl

Kritiek op 'fietsstraat' Plantage Middenlaan: "Gevaarlijk, auto's hebben het vaak niet door"

2 augustus 2023, 07.00 uur · Aangepast 2 augustus 2023, 08.31 uur · Door Nienke Teunissen

De afzetting van het fietspad op de Plantage Middenlaan blijft: na de Spuistraat en de Marnixstraat komt ook hier een fietsstraat. Een straat waar auto's en fietsers naast elkaar rijden en de fietser voorrang krijgt. Tot frustratie van fietsers én de Fietsersbond: "Ik rijd liever gewoon op rijwielpad."

Op de Plantage Middenlaan, die onderdeel is van de hoofdfietsroute, rijden elke dag veel fietsers. "Ik vind het wel gevaarlijk, omdat auto's vaak niet door hebben dat je rechts van ze wil rijden. Dus ze schuiven allemaal een eindje op naar rechts en dan kan ik er niet meer tussendoor."

Een deel van hen vindt het geen issue meer om van het fietspad de rijbaan op te moeten. "Ik rij hier elke dag, ik raak eraan gewend zo langzamerhand," zegt een fietser. "Het is wat ongemakkelijk, maar zulke situaties zie je vaker in Nederland", zegt een andere voorbijganger.

Saar Muller van de Fietsersbond is ontevreden over de situatie nu. Ze ziet, ook op de Spuistraat, hoe het verkeer nu verloopt. "Kwetsbare fietsers durven niet meer te fietsen en de snelle fietsers gaan op de stoep rijden, om om de auto's heen te rijden als het te druk is."

Een jaar geleden begon het met een tijdelijke afsluiting van de fietspaden, vanwege werkzaamheden aan de Hollandsche Schouwburg en het Holocaust Museum. Volgens de gemeente beviel die proef goed. De stadsdeelcommissie heeft stadsdeel Centrum daarom geadviseerd de afsluiting door te zetten. 

De woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst laat aan AT5 weten dat het belangrijk is dat fietsers zo veilig mogelijk van A naar B kunnen komen.

"Daarbij helpt het als er genoeg ruimte is voor fietsers. Vrijliggende fietspaden verdwijnen niet zomaar. Op de Kattenburgerstraat zijn de vrijliggende fietspaden behouden. Terwijl op de Kinkerstraat fietsers dankzij de fietsstroken juist meer ruimte hebben dan eerst. In het voorjaar - als 30 kilometer per uur is ingevoerd - komt er een proef waarbij snelle fietsers op de rijbaan kunnen fietsen om zo meer ruimte te maken op het fietspad."