Start van hoofdcontent

Stad

nl

Verdwijnen Passenger Terminal goed voor milieu, maar slecht voor portemonnee: "Valt dan niks meer te verdienen"

5 augustus 2023, 07.00 uur · Door Ronald Olsthoorn

Eerst was het nog de bedoeling om de cruise terminal aan de Piet Heinkade te verplaatsen, maar intussen roept de politiek om helemaal afscheid te nemen van de af- en aanmeerplek. Dat zouden niet alleen ondernemers voelen, maar ook de stadskas voor een nieuwe uitdaging plaatsen. 

"Mensen hoeven niet per se hun baan meteen kwijt te raken", zegt D66-raadslid Ilana Rooderkerk, initiatiefnemer van de aangenomen motie die de stad oproept afscheid te nemen van de Passenger Terminal, "het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze in andere delen van het land zorgen voor toerisme. Dat hoeft niet allemaal in de binnenstad van Amsterdam."

Tientallen miljoenen

Met het oog op de luchtkwaliteit en het milieu is natuurlijk veel voor een ban te zeggen. Maar wie vrijdagmorgen vroeg de operatie aanschouwt als twee cruiseschepen aanmeren, ziet dat veel mensen meeliften op de 'drijvende flatgebouwen'.

Taxichauffeurs rijden af en aan, porters rennen heen en weer en cateraars staan aan de poort te rammelen. Een zeecruise die Amsterdam aandoet levert drie tot zes ton op voor de economie, afhankelijk van of het om een tussenstop gaat of om het begin- en eindpunt van de reis.

Maar niet alleen ondernemers profiteren. De Norwegian Prima die voor anker gaat, betaalt bijna 35.000 euro liggeld. Euro's die aan het einde van het jaar via de tientallen miljoenen euro's dividend van het Havenbedrijf weer richting wethouder van Financiën Hester van Buren gaan. Vorig jaar legden 104 schepen aan, de stad wil naar een maximum van 190 per jaar.

'Hoogwaardig' toerisme

De toeristen die AT5  op de valreep onderschept, komen ook niet bepaald van een budgetvlucht uit Liverpool, maar lijken meer van het 'hoogwaardige soort' waar het stadsbestuur zich zegt op te willen richten. "We komen voor de musea en om te shoppen", zegt een man uit Dallas.

Toch liet burgemeester Halsema een tijdje geleden ook al vallen dat wat haar betreft de cruises weinig toevoegen. "Veel cruisetoeristen worden een paar uur losgelaten en gaan dan eten bij de internationale ketens, waardoor het voor de middenstand weinig betekent... Dat betekent dat je onze stad consumeert, maar weinig betekent voor de stad'', zei ze tegen NRC.

Of het echt zo'n vaart gaat lopen met een definitief vertrek van de Terminal blijft overigens de vraag. Een woordvoerder van wethouder Van Buren zegt dat veel afhangt van hoe en waar de 'Sprong over Het IJ' eruit gaat zien. En over die brug(gen) is het laatste woord ook nog lang niet gesproken. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938