Start van hoofdcontent

Stad

nl

Hotelbranche voelt gevolgen Weesperknip nog steeds: "We praten met gemeente over reputatieschade"

5 oktober 2023, 16.40 uur · Aangepast 6 oktober 2023, 07.04 uur · Door Jimmy Miltenburg

De veelbesproken verkeersproef met de knip op de Weesperstraat hield de stad flink bezig gedurende de zes weken dat deze werd uitgevoerd. Nu, tien weken later, is het chagrijn en het onbegrip bij ondernemers in de binnenstad nog altijd niet weggenomen. Ze balen van de opgelopen schade en vrezen negatieve impact op lange termijn. 

AT5

Sinds maandag 12 juni was de drukke Weesperstraat zes weken lang met een slagboom afgesloten voor doorgaand autoverkeer tussen de Nieuwe Herengracht en de Nieuwe Keizersgracht. De straat was alleen 's nachts open tussen 23.00 en 6.00 uur. Hetzelfde gold voor de Anne Frankstraat, de Hoogte Kadijk en de Kattenburgergracht. De proef in de Weesperstraat werd uitgevoerd om de veiligheid, leefbaarheid en het verkeer te onderzoeken. 

Ook de impact op verschillende andere vlakken, zoals luchtkwaliteit en geluid werden getoetst. Ondernemers voelen zich te weinig meegenomen in het geheel, want zo claimen ze: de impact op hen was enorm.

Te beginnen bij de Beurs van Berlage, waar zij zien dat congressen in de stad onder druk staan. Het kost directeur Marcel Schonenberg geen enkele moeite om een, voor hem exemplarisch voorbeeld te noemen van de gevolgen van de knip. "Ik herinner mij het meest dat een delegatie naar ons op weg was en die is halverwege omgedraaid omdat we gewoon niet bereikbaar waren", geeft hij aan. "Dat is dan een incident, maar ook een teken aan de wand. Dat zorgt ervoor dat we ook vandaag nog vragen krijgen, zeker als je jaren van tevoren al besluit over een congres."

Zware weken

Het levert volgens hem een onrustige situatie op die voor de Beurs "ongelooflijk negatief" is. Naast de invloed op congressen, zijn ook de hotels tijdens de periode van de Weesperknip geraakt. "Het was een dramatische tijd voor ons", blikt Emmy Stoel, directeur van The Grand, terug. "Het waren zes hele zware weken met heel veel klachten: gasten die vluchten gemist hebben, treinen gemist hebben, heel lang in de auto hebben gezeten voordat ze ons hotel konden bereiken, als ze ons hotel al konden bereiken. Net zoals in de overige hotels in Amsterdam Oost en het Centrum, heeft het vergaande gevolgen gehad voor ons."

En ook in Hotel Krasnapolsky was de impact voelbaar. De eigen parkeerplekken, 150 stuks, bleven grotendeels leeg. "We hebben in die zes weken een duidelijk verlies in omzet gedraaid", vertelt directeur Arne Heuwekemeijer. "Refererend naar normale maanden hebben we zo'n 40 tot 50 duizend euro minder verdiend aan parkingomzet. Een substantieel bedrag voor een test van zes weken."

AT5

Toch geven ook de ondernemers wel eensgezind toe: er moet gewerkt worden aan de bereikbaarheid van de stad en daarin is auto's verminderen onvermijdelijk. Alleen wat volgens hen nu noodzakelijk is, is duidelijkheid voor potentiële bezoekers van de stad. "Bij congressen gaat het niet over morgen, maar over 2025, 2026, waarover vandaag besluiten moeten worden genomen", aldus Schonenberg van de Beurs van Berlage. "En wat wij terugkrijgen vanuit de markt is, dat er als dit soort testen worden gedaan, en als er kans is dat dat definitief wordt, dan komen er vragen. Wat betekent dat voor ons als wij over twee jaar hier op bezoek komen? In die zin is het effect wel degelijk voelbaar."

Toekomst 

Heuwekemeijer, directeur van Hotel Krasnapolsky, kijkt daarom ook met enige angst naar de toekomst. "Met de gedachte van de gemeente om de stad zo snel mogelijk autoluw te maken, ben ik als ondernemer wel bang voor wat er gaat gebeuren", legt hij uit. "Als we niet de tijd hebben om de juiste keuzes te maken, omdat die auto maar weg moet, gaan we misschien foute keuzes maken. Daar probeer ik tegen te ageren."

Quote

"We hebben de gemeente de boodschap gegeven dat dit zich niet zo kan herhalen"

Emmy Stoel, directeur The Grand

En ook wat betreft Emmy Stoel, directeur van hotel The Grand, was een proef met dit effect en deze omvang, eenmalig. "Wij hebben natuurlijk de omzet die wij hebben misgelopen doorgegeven aan de gemeente en we hebben ook gesproken over reputatieschade", aldus Stoel. "Gelukkig is het beperkt gebleven tot een periode van zes weken, dus is het ook nog te overzien. Wel hebben we de gemeente de boodschap gegeven dat dit zich niet zo kan herhalen."

Evaluatie 

De drie ondernemers geven aan om tafel te zitten met de gemeente. Ze voelen zich gehoord, meer dan dat ze dat voelden in aanloop naar de knip. Verantwoordelijk wethouder Van der Horst van Verkeer laat weten druk te zijn met de evaluatie en hierin de ervaringen van alle betrokkenen meeneemt. Ook die van ondernemers en hoteleigenaren. "We nemen hun ervaringen mee en zorgen er ook voor dat mensen die dat willen ook betrokken worden in het gesprek dat we het komende halfjaar gaan voeren met de stad over ruimte maken in de steeds drukker wordende stad", geeft zij aan. De eerste resultaten van de evaluatie worden in november verwacht. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938