Start van hoofdcontent

Politiek

nl

MKB Amsterdam niet rouwig om besluit Weesperknip: "Was een regelrechte ramp"

13 februari 2024, 20.00 uur · Aangepast 13 februari 2024, 21.40 uur · Door AT5

De brandweer en MKB Metropool Amsterdam kunnen goed begrijpen waarom de wethouder heeft besloten de knip op de Weesperstraat niet te laten terugkeren. Vooral de ondernemers zijn opgelucht, vanwege de grote financiële impact. "Veel hotels hebben tonnen ingeleverd, en vooral na corona verdien je dat niet zomaar even terug."

AT5

"Je moest ongelooflijk veel omrijden, er was tijdverlies, veel ergernis en veel klanten die ergens niet konden komen", blikt Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB Metropool Amsterdam, terug. "En de communicatie was ook niet zoals we van tevoren hadden afgesproken."

Dat de wethouder gisteren naar aanleiding van de evaluatie van de proef heeft besloten om de knip op de Weesperstraat niet definitief in te voeren, kwam voor hem als een grote opluchting. "Voor het bedrijfsleven was het echt een regelrechte ramp. Heeft ongelooflijk veel geld gekost en nog meer ergernis."

'Voor hulpdiensten eenvoudiger zonder knip'

En ook de brandweer Amsterdam, een partij die direct hinder ondervond van de proef, is niet rouwig om het besluit. "Wij willen graag dat de stad openblijft voor hulpdiensten en dat is zonder knip eenvoudiger dan mét een knip", verklaart brandweercommandant Tijs van Lieshout.

Toen de Weesperstraat afgelopen zomer zes weken werd afgesloten voor verkeer, met als doel om te kijken wat de impact zou zijn op de verkeersdrukte en leefbaarheid, kregen hulpdiensten te maken met hinder. Soms konden ze niet langs de dichte slagbomen komen, of waren er problemen met de omrijdroutes. 

Uit de evaluatie blijkt nu ook dat de aanrijtijd van de brandweer tijdens de proef gemiddeld 35 seconden langer was dan normaal. Dat is binnen de wettelijke norm, maar wel een significant verschil. 

AT5

Van Lieshout begrijpt de frustratie onder brandweerlieden, maar vindt dat de impact van de proef op de brandweer niet slecht is. "Als ik naar mijn verantwoordelijkheid kijk, dan is de proef geslaagd: het is binnen de wettelijke normen gebleven. Maar als je in een evaluatie hoort van een aantal van onze mensen dat ze wachten bij de slagboom, dan zijn ze daar natuurlijk boos over. En beide kanten zijn waar."

Miljoenen verloren

Voor ondernemers was vooral de financiële impact groot: in totaal zijn er volgens het MKB miljoenen verloren gegaan door de knip. Pijnpunt voor hen is dan ook dat die financiële impact van de knip niet is meegenomen in de evaluatie.

"Wij hebben altijd gezegd dat de proef het bedrijfsleven ongelooflijk veel geld zou kosten. Vier- en vijfsterren hotels hebben echt tonnen daarop ingeleverd in die zes weken. En vooral na corona verdien je dat niet zomer even terug", aldus Frankfurther.

Alternatieve maatregelen

Wethouder Van der Horst zegt te hebben geprobeerd te achterhalen wat de financiële schade is voor het bedrijfsleven, maar dat ze van die partijen niet alle cijfers heeft gekregen om dat in zicht te brengen. De wens blijft hoe dan ook om de verkeersdrukte in het gebied terug te brengen via alternatieve maatregelen, zoals een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, het verwijderen van een rijbaan of het invoeren van intelligente toegang.

Als het aan Frankfurther ligt moet de focus nu vooral liggen op het verminderen van het aantal rijbanen, samen met aanvullende maatregelen zoals het doorgaand verkeer te verleiden een andere route te kiezen. MKB Amsterdam pleit voor tijdelijke aanpassingen die de omgeving mooier maken, zonder veel geld te kosten.

AT5

Brandweercommandant Van Lieshout wil geen mening geven over welke voorkeur hij heeft voor nieuwe maatregelen, ondanks de impact die de knip had op de hulpdiensten. "Het maakt mij niet zoveel uit. Ik wil gewoon weten wat de consequenties zijn. Als ze zeggen dat het een 30 kilometer per uur route wordt en in het midden komt een baan die wij als hulpdiensten kunnen gebruiken en voor ons wordt vrijgehouden, dan mag het van mij 30 kilometer zijn, zelfs met eenrichtingsverkeer. Dat maakt voor mij niet uit."