Start van hoofdcontent

Stad

nl

Bijna 9 procent van alle snorfietsen in de stad onverzekerd: "Dit gaat om gigantische aantallen"

26 februari 2024, 10.51 uur · Aangepast 26 februari 2024, 17.01 uur · Door AT5

Nergens rijden er zo veel onverzekerde scooters rond als in Amsterdam. Dat blijkt uit kentekenonderzoek van actiegroep Scootervrij. Het niet hebben van een WA-verzekering is strafbaar. De actiegroep pleit voor meer actie, zoals het verhogen van boetes. 

AT5 / Luuk Koenen

Uit het kentekenonderzoek kwam naar voren dat er meer dan 3000 onverzekerde scooters rondrijden in de stad. De organisatie trekt de conclusie dat handhaving tekortschiet en vindt de boetes te laag. In een brandbrief aan demissionair minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) stuurt de actiegroep daarom aan op hogere boetes. "De ongelukken die zij veroorzaken kunnen voor niet-vergoede schade leiden bij slachtoffers."

8,9 procent

Scootervrij deed een kentekenonderzoek in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Per stad werden drie- tot vierhonderd scooters geanalyseerd. Alle kentekens van scooters werden ingevoerd in de RDW-kentekencheck. Hieruit kwam naar voren dat in Amsterdam 6,1 procent van alle scooters en 8,9 procent van de snorfietsen niet verzekerd was. 

In geen andere stad was dit aandeel zo groot. In Den Haag was 3 procent van de snorfietsers niet WA-verzekerd. In Rotterdam was dit 5 procent en in Utrecht was slechts 2. Naast onverzekerde scooters vond de actiegroep ook scooters zonder kenteken, scooters met een vals kenteken en gestolen scooters.

Quote

"Voor veel scooterbezitters is het momenteel goedkoper om een boete te betalen dan een verzekeringspremie."

Actiegroep Scootervrij

De organisatie stoort zich eraan dat het voor een grote groep simpelweg niet loont om een verzekering af te sluiten. "Voor veel scooterbezitters is het momenteel goedkoper om een boete te betalen dan een verzekeringspremie", stelt Scootervrij. Dit geldt met name voor jonge scooterbezitters in grote steden. De kans op ongelukken is namelijk voor deze doelgroep aanzienlijk hoger en dát wordt door verzekeringsmaatschappijen doorgerekend aan de jonge bestuurders. 

En die verschillen zijn niet mals: volgens onderzoek betaalt een 18-jarige bromfietser gemiddeld 71,70 € per maand meer voor een WA-scooterverzekering dan een 70-jarige. Hoewel de verzekeringspremie per scooterhouder dus verschilt, is de boete voor het ontbreken van een verzekering voor iedereen hetzelfde: €420.

Voor een 16-jarige uit Amsterdam is het zelfs onmogelijk om voor een nieuwe scooter een WA-verzekering af te sluiten die goedkoper is dan €420 per jaar. "De jaarlijkse verzekeringspremie is
regelmatig zelfs duurder dan €1.260: driemaal de boete van €420."

Drie keer vaker onverzekerd 


De actiegroep benadrukt ook dat scooters drie keer zo vaak onverzekerd zijn als andere motorvoertuigen. Maar de boete is voor scooterbezitters toch lager. Een automobilist betaalt bijvoorbeeld €450. "Als eenvoudige eerste stap kunt u deze boete verhogen", schrijft Scootervrij aan de minister. Volgens de organisatie biedt de huidige wetgeving ruimte om de boete op te hogen tot €515.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938