Start van hoofdcontent

Stad

nl

GroenLinks en PvdD: verbod op reclame van producten die bijdragen aan de klimaatcrisis

22 april 2024, 13.53 uur · Aangepast 22 april 2024, 15.40 uur · Door AT5

De Amsterdamse fracties van de GroenLinks  en PvdD dienen vandaag een voorstel in bij de gemeenteraad waarin zij pleiten voor het stopzetten van reclame voor producten die bijdraagt aan de klimaatcrisis. "Reclame heeft veel effect op het gedrag van mensen én op de uitstoot van CO2 met alle ernstige gevolgen van dien voor het klimaat en gezondheid", valt in het voorstel te lezen.

AT5

Volgens de partijen is de wens van het college en de gemeenteraad om een klimaatvriendelijk reclamebeleid te voeren tot nu toe onvoldoende zichtbaar in de stad. "Nog steeds hangt de openbare ruimte van de stad er vol mee. Behalve reclame voor producten van de fossiele industrie wordt iedereen die zich door Amsterdam verplaatst via reclame verleid om dierlijke producten te nuttigen. Reclame voor hamburgers en chickenwings vliegen je om de oren."

Daarom vinden de partijen het tijd om via het gemeentelijke reclamebeleid alles op alles te zetten om klimaatverandering tegen te gaan. "Dit voorstel is er daarom op gericht om in de hele openbare ruimte fossiele- en vleesreclame onmogelijk te maken via een wijziging in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)."

Eerdere motie

Tijdens de raadsvergadering van 16 en 17 december 2020 werd de GroenLinks-motie 'Amsterdam vrij van fossiele reclame' aangenomen. Deze motie kreeg steun van de PvdA, de PvdD, DENK en de SP. "De motie stipt aan dat er nog volop reclame wordt gemaakt voor producten en diensten die het gebruik van fossiele brandstoffen aanjagen, terwijl dit niet past bij het duurzaamheidsbeleid van Amsterdam."

Zo worden er voorbeelden als vliegvakanties en bedrijven die primair werken in de kolen- en oliesector genoemd. De raad riep na deze motie op om te onderzoeken hoe reclame en marketingevenementen voor fossiele producten kunnen worden teruggedrongen in de openbare ruimte.

Quote

"Het is tijd voor een volgende stap waarmee Amsterdam laat zien dat het ons ernst is met de aanpak van de klimaatcrisis"

GroenLinks en PvdD

Na de ingediende motie in 2020 was er als gevolg hiervan vanaf mei 2021 in de metrostations in de stad geen reclame meer te zien voor producten waarvoor fossiele brandstof nodig is. "Dus geen reclame meer voor benzineauto's of vliegtickets. Amsterdam was de eerste stad ter wereld die deze stap nam."

Verbod

In de Tweede Kamer heeft minister Jetten begin 2023 toegezegd wetenschappers te laten uitzoeken wat de toegevoegde waarde is van een verbod op fossiele reclames. Volgens de PvdD en GroenLinks staat Jetten welwillend tegenover een mogelijk verbod. Wetenschappers zien een verbod op fossiele reclames als een strategische en belangrijke maatregel om verduurzaming te versnellen. 

In een kamerbrief werd de reden hiervan door die wetenschappers verduidelijkt: "Dit omdat een dergelijk verbod verleidingen voor niet-duurzaam gedrag wegneemt, de normalisering van niet-duurzaam gedrag tegengaat en de misconceptie corrigeert dat consumenten duurzaamheid in het algemeen niet belangrijk vinden."

Naar aanleiding van de vandaag ingediende motie van de twee partijen zal er een debat volgen, waarna er een besluit zal worden genomen. "Het is tijd voor een volgende stap waarmee Amsterdam laat zien dat het ons ernst is met de aanpak van de klimaatcrisis."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938