Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Ondernemers droegen bij aan Albert Cuypgarage, maar moeten nu toch extra betalen

12 november 2018, 14.13 uur · Aangepast 12 november 2018, 19.33 uur

Marktkooplieden en andere ondernemers hebben sinds 2008 meebetaald aan de aanleg van de Albert Cuypgarage. Hiervoor zouden ze zonder extra kosten kunnen parkeren in de nieuwe parkeergarage, maar de realiteit is dat ze toch fors moeten bijbetalen.

Dit weekend meldde AT5 dat marktkooplieden soms wel een uur rondjes rijden op zoek naar een parkeerplek op straat. De gemeente heeft namelijk vrijwel alle parkeerplekken in de Frans Halsbuurt opgeheven.

Lees ook: Marktkooplui dupe van opheffen parkeerplekken: 'Je rijdt dertig rondjes voor niks'

Ondanks dat de ondernemers een parkeervergunning hebben van 480 euro per jaar, moeten ze alsnog hun portemonnee trekken om in de nabijgelegen Albert Cuypgarage te staan. Ze betalen hetzelfde als bezoekers, namelijk 50 cent per zeven minuten. Voor acht uur op een dag is dat ongeveer 35 euro.

Tariefverhoging
Om de garage te kunnen betalen, besloot het stadsdeel ruim tien jaar geleden de kosten van een parkeervergunning flink te verhogen. In 2008 ging het tarief voor bewoners met drie euro per maand omhoog, in 2009 met zes euro per maand en in 2010 met negen euro per maand. Voor ondernemers steeg het maandelijkse bedrag nog harder. 

'Voor bedrijfsvergunningen is het tarief 160% van het bewonerstarief en dus 14,40 per maand extra,' staat in een document van het stadsdeel uit 2011 te lezen. Op dat moment waren er ongeveer 24.500 bewonersvergunningen en 6.500 bedrijfsvergunningen.

Lees ook: Twintig zwembaden uit Boerenwetering gepompt voor aanleg parkeergarage

Gevoelig
'Die tariefverhoging lag gevoelig, maar we hebben dat altijd verdedigd door te zeggen dat het geld werd gebruikt om extra parkeerplaatsen te realiseren', zegt oud-stadsdeelbestuurder Marco Kreuger. Die belofte is niet nagekomen, want voor de zeshonderd nieuwe parkeerplaatsen ondergronds zijn zeshonderd plekken op straat opgeheven. In eerste instantie zouden er 'slechts' driehonderd plekken bovengronds verdwijnen.

Kreuger was destijds verantwoordelijk voor de hele besluitvorming van de garage. Hij zegt dat het toen de bedoeling was dat ondernemers onder dezelfde voorwaarden als bewoners in de parkeergarage mochten staan. 'De garage was bedoeld om toe te voegen aan het vergunninggebied, voor zowel bewoners als ondernemers.' Maar doordat ondernemers er niet mogen staan, hebben ze feitelijk voor niks betaald.

Lees ook: Bouw Boerenweteringgarage definitief van start

Nadrukkelijk
De toenmalige stadsdeelraad Zuid ging in 2012 definitief akkoord met de bouw van de garage, die toen nog de Boerenweteringgarage werd genoemd. Ook volgens dat besluit zou de garage 'nadrukkelijk' door 'vergunninghouders, zijnde bewoners en ondernemers' worden gebruikt. 

Uit de stukken blijkt dat het stadsdeel het extra geld dat binnenkwam via de parkeervergunningen van bewoners en ondernemers wilde gebruiken voor een 'verbetering van het aanbod van (inpandige) parkeervoorzieningen'. 'Het stadsdeel wil zich hierbij, als betrouwbare overheid, aan deze afspraak houden.'

'De tarieven gingen omhoog voor de financiering van de garage', vertelt Frank Langereis van de Ondernemers Vereniging Albert Cuyp (Ovac). 'Het is logisch dat we moeten meebetalen om handel te drijven, we vinden dat helemaal niet erg. Maar je betaalt en nu kun je er niks mee.'

Lees ook: Met opening 'Pauls Parkeerpaleis' is de cirkel rond voor Paul Slettenhaar

Eddy Linthorst was in 2012 stadsdeelraadslid voor de PvdA in Zuid. Hij noemt het 'onfatsoenlijk' wat er nu gebeurt. 'De ondernemers hebben betaald en er is hen een bord voor ogen gehouden, wat we niet waar hebben gemaakt. We zijn juist akkoord gegaan omdat er voor bewoners en ondernemers dezelfde voorwaarden zouden zijn.'

Pijn
Oud-stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar, die de garage feestelijk opende, vindt het onbegrijpelijk dat de ondernemers nu net zoveel als bezoekers moeten betalen om in de garage te staan. 'Het doet pijn om te zien dat het nieuwe bestuur dit besloten heeft. Maar ik ga er niet meer over.'

VVD-raadslid Eric van der Burg gaat wethouder Sharon Dijksma in een commissievergadering om opheldering vragen. 'De Albert Cuypgarage is vanaf het begin ook bedoeld voor ondernemers. Het stadsdeel en het college moeten daarom zo snel mogelijk de marktkooplui in de garage laten parkeren.' Ook D66 gaat vragen over de kwestie stellen.

Lees ook: 'Betrouwbaarheid niet in geding' na gedogen bezetten parkeerplekken

Hoe het komt dat de ondernemers toch extra geld moeten betalen om in de garage te parkeren is niet duidelijk. De gemeente kon er vandaag nog niet op reageren.

AT5 maakte dit weekend een reportage waaruit bleek dat marktkooplieden soms wel een uur naar een parkeerplek zoeken. Vandaag blijkt dat ze zelf jarenlang hebben meebetaald aan de parkeergarage waar, ze zonder bijbetalen, niet welkom zijnhttps://t.co/CoQDv6OhOS

— AT5 (@AT5) 12 november 2018