Start van hoofdcontent

Stad

nl

RAI Vereniging: maximumsnelheid bebouwde kom naar 30 kilometer per uur

25 maart 2019, 09.25 uur · Aangepast 25 maart 2019, 22.07 uur

Niet de huidige 50 maar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. De Amsterdamse RAI Vereniging maakt zich hard voor een snelheidsverlaging die ervoor moet zorgen dat het aantal verkeersslachtoffers wordt teruggebracht.

Verkeersveiligheid is overigens niet de enige reden voor de snelheidsverlaging. Volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck levert het ook winst op op het gebied van geluidsoverlast.

'Letsel minimaliseren'
Hoewel het aantal verkeersslachtoffers de laatste jaren gedaald is, is er volgens Van Eijck nog veel werk aan de winkel: 'We zien namelijk dat het aantal (zwaar)gewonden juist toeneemt. En ook het trauma en verdriet door deze ongevallen is vaak enorm. Ons doel is daarom niet alleen nul verkeersdoden in 2050, maar ook om het letsel van gewonden te minimaliseren'.

Lees ook: 30 km/u binnen de ring: 'Dit is gewoon autootje pesten'

Het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom zorgt ervoor dat de remweg van auto's afneemt van 19 meter naar 7 meter. 'Dat kan het verschil tussen leven en dood betekenen.'

Drukker op de wegen
RAI Vereniging doet de oproep aan de politiek omdat zij zien dat het steeds drukker wordt in Nederlandse steden. Ouderen blijven langer mobiel, er komen steeds meer elektrische voertuigen op de weg en ook op het fietspad wordt het drukker. De kans op ongelukken neemt daardoor toe, zegt de vereniging.

Lees ook: Autoluw centrum: weghalen stoplichten, 30 km-zone en eenrichtingsverkeer

Om de doorstroom in de stad te garanderen moet op sommige straten een uitzondering van 50 of 70 kilometer per uur gemaakt kunnen worden. Maar op die straten moeten dan vrijliggende fietspaden aanwezig zijn, volgens de RAI Vereniging.

De oproep voor de snelheidsverlaging doet Van Eijck vanavond tijdens het jaarlijkse RAI Mobiliteitsdiner in Den Haag. Bij dat diner zullen meer dan honderd prominenten uit de politiek, van overheden en uit de mobiliteitsbranche aanwezig zijn.

Lees ook: Buurt wil einde aan racebaan Witte de Withstraat: '30 km-zone en scooters op rijbaan'

Flickr/Iron Pedreira Alves