Start van hoofdcontent

Stad

nl

Voor eind juli besluit over toekomst megaproject Zuidasdok

21 juni 2019, 14.03 uur · Aangepast 21 juni 2019, 14.19 uur · Foto: Webcam Zuidasdok

Voor eind juli moet duidelijk worden hoe het met het in zwaar weer verkerende project Zuidasdok, waarbij de A10 onder de Zuidas wordt gelegd, verder moet. Dat hebben de bestuurlijke opdrachtgevers (het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland) dinsdag besloten.

Welke kant het besluit uitgaat, is volgens Zuidasdok-zegsvrouw Miranda Post nog volstrekt onduidelijk. 'Het gaat om een besluit in de ruimste zin van het woord.' Of dat betekent dat er ook de optie bestaat dat het hele project nog kan worden afgeblazen, is ook haar niet bekend.

Voorontwerp niet geaccepteerd
De aannemer, bouwcombinatie ZuidPlus, besloot vorige week om zo'n tweehonderd werknemers van het project te halen. Rond datzelfde moment kreeg de aannemer te horen dat het ingediende voorlopige voorontwerp, waarbij het project tot in de puntjes moet worden uitgewerkt, door de projectorganisatie niet werd geaccepteerd.

Lees ook: Wordt Zuidasdok de nieuwe bodemloze put?

Post: 'Die tweehonderd mensen werkten al aan de volgende fase van het project, het definitieve ontwerp. Aangezien het niet zeker is hoe de toekomst van het project eruit ziet, is het ook wel logisch dat die mensen niet doorgaan met een ontwerp dat wellicht nog verandert.'

Externe deskundige
De projectorganisatie Zuidasdok en bouwcombinatie ZuidPlus blijven met elkaar in gesprek, aldus Post. Marcel Hertogh, hoogleraar aan de TU Delft, is door de bestuurlijke opdrachtgevers aangesteld als externe deskundige en kijkt met het proces mee. Eerder evalueerde hij de aanbesteding van het project.

Lees ook: Nieuwe domper voor megaproject Zuidasdok: werkzaamheden worden uitgesteld

De bouwactiviteiten die voor het resterende jaar nog op de planning stonden, gaan gewoon door. Afgelopen weekend en ook komend weekend wordt er door de projectorganisatie samen met de aannemer verder gewerkt aan station Amsterdam Zuid.

Het miljardenproject loopt ruim een jaar achter op schema en kost met 1,7 miljard al 100 miljoen euro meer dan begroot. Inmiddels heeft de minister de opdracht gegeven om te kijken of het project op bepaalde punten kan worden versoberd.