Start van hoofdcontent

Achtergrond

nl

Recordaantal nieuwe elektrische auto's erbij in de stad

30 november 2019, 07.23 uur · Aangepast 1 december 2019, 00.34 uur · Door Redactie

Eerder al werd de ambitie uitgesproken om in 2030 alle benzine- en dieselauto's meer uit de stad te weren, vorige week werd bekend dat dieselauto's van voor 2005 vanaf november 2020 de stad uit moeten. Het werpt de vraag op hoe het er nu voor staat wat betreft het aantal benzine-, diesel- en elektrische auto's in de stad en hoe zich dit de komende jaren naar verwachting zal ontwikkelen. 

2942 elektrische auto's kwamen er vooralsnog bij in Amsterdam in 2019. Terwijl het jaar nog niet eens voorbij is, is het recordaantal nieuwe elektrische auto's in een jaar al ruimschoots verbroken. In dat jaar, 2018, kwamen er namelijk 2389 nieuwe elektrische auto's bij in de stad. Het jaar daarvoor, in 2017, waren dat er nog maar 1120. 

De oorzaak van die grote toename aan elektrische auto's is vooral een fiscale, legt Tom Huyskens, woordvoerder van brancheorganisatie Bovag uit. 'Zakelijke rijders moeten voor privégebruik bijtelling betalen en dat is voor elektrische auto's minimaal. Een aantal jaar geleden was dat zelfs nul procent. Nu is dat vier procent. Alsnog niets vergeleken bij de bijtelling van 22 procent voor niet-elektrische auto's.'

Laadpalen bijplaatsen

Het gevolg van die toename aan elektrische auto's is dat er de komende jaren ook een grote hoeveelheid aan laadpalen in de stad moeten worden bijgeplaatst. Momenteel zijn er 3188 laadpunten in de stad. Voor de duidelijkheid, dit gaat niet om het aantal laadpalen. Soms zitten er bijvoorbeeld twee laadpunten op één laadpaal. Ook zijn er op dit moment twintig snelladers in de stad. 

Met een uitstootvrije stad in 2030 als doel, is de prognose dat in dat jaar zo'n 16.000 tot 23.000 laadpunten in de stad zullen nodig zijn. Dat houdt in dat er elk jaar gemiddeld ruim duizend laadpunten in stad bij moeten komen.

Quote

'De gemiddelde leaserijder kan komend jaar misschien voor een elektrische variant kiezen. Maar privé is dat vooralsnog niet haalbaar'

Tom Huyskens (bovag)

Waar het aantal elektrische auto's toeneemt, neemt het aantal nieuwe dieselauto's in de stad per jaar juist af. Waar er in 2012 nog 4279 nieuwe diesels bijkwamen, waren dat er twee jaar geleden 3031 en dit jaar vooralsnog 1715. Toch durft Huyskens niet te zeggen of die snelle afname zich zal voortzetten. 'Een dieselauto is per definitie zuiniger dan een benzineauto. Dus wat je zult zien is dat heel veel fabrikanten zullen proberen om mensen te verleiden om toch te kiezen voor dieselauto's omdat ze daarmee de gemiddelde CO2-uitstoot omlaag kunnen krijgen.'

Benzineauto

Toch lijken de maatregelen tegen dieselauto's het minder aantrekkelijk te maken om zo'n auto aan te schaffen. Een derde optie die dan overblijft is een benzineauto. Voor veel mensen een realistische optie dan een elektrische auto. 'Voor Jan met de pet die drie hoog achter in West woont zal een elektrische auto nog lange tijd buiten bereik zijn', verklaart Huyskens dat. 'Bovendien moet je in Nederland bij aanschaf van een diesel twee keer zoveel belasting betalen als bij aanschaf van een benzineauto.

Waar het aantal nieuwe dieselauto's in de stad de afgelopen jaren dus flink is afgenomen, bleef het aantal benzineauto's juist ongeveer gelijk. Ten opzichte van 2013, toen er 7812 nieuwe benzineauto's bijkwamen, steeg dat aantal zelfs. In 2019 kwamen er vooralsnog 8076 nieuwe benzineauto's bij. 

'Privé onhaalbaar'

Huyskens verwacht de komende jaren nog wel de nodige veranderingen en toenames van elektrische auto's. Toch zal de keuze voor zo'n auto volgens hem ook de komende jaren niet voor iedereen zijn weggelegd. 'Het gaat allemaal wel verschuiven. De gemiddelde leaserijder kan komend jaar misschien voor een elektrische variant kiezen. Maar privé is dat vooralsnog niet haalbaar.'