Start van hoofdcontent

Stad

nl

Lange wachttijden en uitgevallen ritten: veel problemen bij ziekenvervoerder ZCN

8 januari 2020, 17.53 uur · Aangepast 10 januari 2020, 08.18 uur · Door Redactie

Na de talloze problemen met aanvullend vervoerder RMC, zijn er nu problemen met een andere vervoerder van zieken in de stad. Dit keer gaat het om taxibedrijf ZCN, dat sinds 1 januari verzekerden bij Zilveren Kruis naar en van medische afspraken moet vervoeren. 

'Er gaan verschillende dingen mis', zegt dialysepatiënt Edwin Verdoner die vier keer per week naar het ziekenhuis moet. 'De wachttijd, niet het juiste vervoer, lange wachttijden met bellen of afspraken met het taxibedrijf die ze niet nakomen.'

Edwin zegt jarenlang probleemloos naar zijn afspraken te zijn vervoerd, maar sinds ZCN het vervoer heeft hij vervelend veel reden tot klagen. Hierom brengt nu zijn vrouw Liesbeth hem. Zij ziet dat Edwin niet de enige is die sinds 1 januari tegen problemen aanloopt.

'Het is triest! Ik hoorde vanochtend dat hier iemand op de afdeling huilend is aangekomen, omdat ze zolang heeft moeten wachten. Nierpatiënten hebben ook geen keuze, anders gaan ze dood!', zegt zij. 

Boekcentrale onder druk

Zilveren Kruis en ZCN erkennen de problemen. Woordvoerder van het taxibedrijf Martijn van Leeuwen laat via de telefoon weten dat de informatie-uitwisseling met Zilveren Kruis niet goed is verlopen, waardoor de boekcentrale onder hevige druk staat. 

Van Leeuwen: 'Dat is erg vervelend voor de verzekerden natuurlijk. Wij werken samen met Zilveren Kruis met man en macht aan een oplossing hiervoor. We beseffen ons heel goed dat we hier niet pas over een paar weken mee klaar kunnen zijn, maar dat het echt snel op orde moet komen.'

Van Leeuwen kan verder nog niet aangeven op wat voor termijn de problemen daadwerkelijk opgelost zijn. Edwin verwacht tot die tijd, voor zover dat mogelijk is, vooral beroep te blijven doen op zijn vrouw Liesbeth. Heel jammer en betreurenswaardig. Maar het is niet anders', aldus Edwin.