Start van hoofdcontent

Politiek

NL
V

Verkeersdeskundige: 'Tolheffing treft vooral Amsterdammers'

25 januari 2020, 18.28 uur · Door Redactie

Nieuwe maatregelen om het aantal auto's in de stad te verminderen, zullen vooral de Amsterdamse automobilisten treffen. Dat zegt verkeersdeskundige Jacob de Vries. Volgens hem is er maar een klein percentage van de automobilisten in de stad een bezoeker.

Deze week ging de gemeenteraad akkoord met de Agenda Autoluw, bovendien komen er op verzoek van meerdere politieke partijen onderzoeken naar aanvullende maatregelen, zoals tolheffing en het verlagen van de maximumsnelheid naar dertig kilometer per uur.

D66-raadslid Jan-Bert Vroege sprak gisteravond in het AT5-programma Park Politiek over het idee. 'Als een automobilist 's ochtends via de A10-West de stad binnenrijdt, en een kwartier later de A10-Noord oprijdt, dan vervuilt hij alleen maar en dan had hij hier niet hoeven zijn. Laat zo iemand dan betalen voor het vies maken van de stad.'

Quote

'Het gaat vooral om Amsterdammers die buiten de stad werken of naar huis willen'

Jacob de Vries, verkeer- en vervoersplanoloog

Volgens De Vries kan het heffen van tol inderdaad een goede maatregel zijn om niet-noodzakelijk verkeer te weren. 'Dat zijn mensen die van de ene wijk naar de andere wijk willen. Als je kijkt naar de stromen dan zijn  dat vooral mensen die vanaf de Ring naar binnen komen. Dus Amsterdammers die buiten de stad werken of naar huis willen. Die groep tref je daar vooral mee.'

Veel automobilisten zitten niet op de maatregel te wachten. 'Bizar. Te gek voor woorden eigenlijk', zegt een van hen. 'Dat zou je eerder verwachten op de snelweg, maar niet in de stad.' Een ander: Het hele beleid met de auto, hier in de binnenstad, dat is niet voor de gewone man meer.'

Quote

'Het hele beleid met de auto, hier in de binnenstad, dat is niet voor de gewone man meer'

automobilist bij Wibautstraat

Niet iedereen reageert negatief. 'Voor mezelf zou het wel nadelig zijn, want ik rij vrij vaak met de auto over de Wibautstraat. Dan weet ik niet wat ik doe. Maar het is wel een teken dat het werkt dat ik in ieder geval overweeg om meer de Ring te pakken.'

Tijdens een commissievergadering in de Stopera vroegen bewonersorganisaties om meer maatregelen om de auto te weren. Een van de aanwezige bewoners stelde dat er mensen 'gewoon op de bonnefooi de stad in rijden, omdat het kan en makkelijk is'.

De Vries zegt echter dat er maar weinig van dat soort automobilisten zijn. 'Maar twee á drie procent van het totaal aantal voertuigen, komt van buiten Amsterdam, gaat door de stad heen en rijdt dan weer naar buiten. De grootste groep is de groep die dus in Amsterdam woont of werkt en van buiten naar binnen komt en weer naar buiten gaat.'