Start van hoofdcontent

Stad

nl

Geen treinen tussen Bijlmer ArenA en Centraal en geen metro's tussen Van der Madeweg en Amstel: 'We werken zestien dagen 24/7 door'

14 juli 2020, 13.42 uur · Aangepast 14 juli 2020, 15.49 uur · Door Redactie i.s.m. Gemeente Amsterdam en Bouwinvest

De komende zestien dagen wordt er hard gewerkt om onder twee treinsporen en zeven metrosporen, ter hoogte van de voormalige Bijlmer Bajes, een nieuwe onderdoorgang te bouwen. Er is daarom tot 30 juli geen trein- en metroverkeer mogelijk op de plek waar de onderdoorgang komt. Reizigers worden omgeleid via andere trein- en metroroutes en er worden bussen ingezet.

AT5

De drie tunneldelen die de komende tijd onder het trein- en metrospoor worden geplaatst staan er klaar voor. Omgevingsmanager Geertjan Cronenberg legt in het AT5-programma Het Verkeer uit dat het een uitdaging is om deze klus in zestien dagen uit te voeren. 'Door 24/7 door te werken moet het gaan lukken en houden we de overlast voor reizigers beperkt.'

Dat neemt niet weg dat er de tot 30 juli wel flink wat overlast is voor ov-reizigers. Tussen station Bijlmer ArenA en Centraal rijden er geen treinen. En metro 53 en 54 rijdt niet tussen Van der Madeweg en Amstel. 'Dat betekent dat we vervangende bussen moeten inzetten en dat mensen kunnen omreizen via bijvoorbeeld Schiphol of de Noord/Zuidlijn', legt Cronenberg uit.

En daar zijn ov-reizigers niet blij mee. 'Het is rampzalig, geen metro betekent voor mij alsof je geen benen hebt', vertelt een vrouw op weg naar metrostation Spaklerweg. Maar ondanks de overlast zijn mensen wel blij dat er een onderdoorgang wordt gebouwd. 'Nu is de snelste route hier door de metrohalte lopen dus handig dat dat straks niet meer hoeft', vertelt een jonge man. 

Quote

'Rampzalig... het is voor mij alsof je geen benen hebt'

reiziger metro

Ontsluiting voor nieuwe woonwijk Bajes Kwartier

De onderdoorgang wordt gebouwd voor de nieuwe woonwijk Bajes Kwartier. 'De plek waar vroeger de Bijlmer Bajes stond wordt straks een woonwijk van 1300 woningen en die heeft een ontsluiting nodig', legt Cronenberg uit. De onderdoorgang zorgt voor een verbinding met de Spaklerweg. 

Nu er geen treinen en metro's rijden op dit traject wordt er van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook andere werkzaamheden uit te voeren. 'Zo gaan we in het Amstelstation een nieuwe trappartij maken en bij het Muiderpoortstation nieuwe seinen en wissels plaatsen.' En natuurlijk gaat het programma Het Verkeer een kijkje nemen bij deze werkzaamheden.

Kijk voor meer informatie op amsterdambereikbaar.nl