Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Achterstallige incasso's niet enige probleem bij Waternet

2 september 2021, 13.15 uur · Aangepast 3 september 2021, 13.16 uur · Door AT5/NH Amsterdam

Waternet kampt niet alleen met problemen rondom het incasseren van facturen, maar blijkt momenteel ook niet in staat om 'fysieke metermutaties' administratief te verwerken. Hierdoor ontvangt een beperkt aantal klanten een factuur op basis van geschatte meterstanden.

NH Amsterdam/AT5

De problemen bij Waternet stapelen zich op, blijkt uit antwoorden van wethouder Egbert de Vries (Water) op vragen van de SP.

Als Waternet een watermeter plaatst, weghaalt of vervangt, krijgt de klant op basis van de meterstand een factuur. Naar nu blijkt kunnen die gegevens niet worden verwerkt. Volgens de wethouder 'wordt er hard gewerkt aan het beschikbaar maken van deze module'. Zodra de problemen zijn opgelost worden ook die achterstanden gefaseerd ingelopen.

Facturatieproblemen

Eerder waren er al problemen met de facturatie. Meer dan een kwart miljoen Amsterdammers kregen eind juli te horen dat er binnen een paar dagen meerdere bedragen werden afgeschreven. Volgens Waternet een inhaalslag vanwege problemen met een nieuw ICT-systeem voor incasso's. Bij een speciaal opgezet meldpunt van de SP regende het klachten.

Dit kwam volgens De Vries omdat Waternet begin dit jaar de facturatie moest stilleggen. Dit wegens problemen rondom het versturen van drinkwaterfacturen. Hoewel die problemen in mei grotendeels waren verholpen, moeten tot september nog zeker 5200 klanten een inhaaldrinkwaternota ontvangen.

Problemen rond incasso's

Verder bleken er ook problemen rondom het incasseren van facturen, waarbij in sommige gevallen foutieve dubbele afschrijvingen werden gedaan. Daardoor moesten er extra analyses en een aanpassing in de software worden uitgevoerd. Volgens De Vries zijn de foutieve afschrijvingen direct hersteld en hebben klanten hun geld teruggekregen. "Door deze fout kon er tijdelijk geen incassobestanden worden verwerkt."

"Het college is net als Waternet niet blij met de huidige stand van zaken", schrijft De Vries. "Het college vindt het vervelend dat dit voor Amsterdammers onduidelijkheid, vragen en in een aantal gevallen mogelijk financiële problemen oplevert. Waternet werkt hard aan het vinden van passende oplossingen."

Waternet werd eerder onder verscherpt toezicht gezet omdat het onvoldoende grip bleek te hebben op de eigen cybersecurity.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938