Start van hoofdcontent

Stad

nl

Klant zet lege doos naast afvalcontainer, winkel krijgt boete van 500 euro

21 oktober 2021, 07.07 uur · Aangepast 21 oktober 2021, 15.06 uur · Door Stefan Bunschoten

Een elektronicawinkel op het Diemerplein in Diemen moet 500 euro boete betalen omdat een klant een doos buiten heeft gezet. De doos werd op ruim drie kilometer afstand van de winkel aangetroffen, maar door een sticker met adresgegevens ging een handhaver er vanuit dat de doos door de winkel was achtergelaten. 

Het ging om een doos van een televisie, die op de Elisabeth Samsonstraat in Zuidoost lag. Een bewoner van de straat had die televisie in juli bij de winkel gekocht en de doos een aantal weken later bij de container neergelegd. Hij laat in een telefonische reactie weten het "absurd" te vinden dat de winkel voor zijn fout is beboet. De bewoner kreeg zelf overigens ook een boete, maar dan een van 100 euro voor het achterlaten van een andere doos op die plek.

Quote

"Ik laat nooit iets, zelf geen stukje piepschuim, achter in de stad en mijn jongens ook niet"

gert hassing, winkeleigenaar

Winkeleigenaar Gert Hassing heeft de gemeente Amsterdam meteen al laten weten dat de boete van 500 euro onterecht is. "Ik heb 45 jaar een zaak in Diemen. Al 45 jaar zorg ik netjes dat het afval verwerkt wordt bij de gemeentelijke afvalverwerking hier in Diemen. En ik laat nooit en te nimmer iets, en mijn jongens ook niet, zelfs nog geen stukje piepschuim, achter in de stad."

Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam bevestigt dat er contact is geweest tussen Gert Hassing en de woordvoerder. Zij zegt alleen dat er toen afgesproken is dat Hassing de klant zelf zou benaderen en dat hij daarna niets meer van zich liet horen. Maar de winkeleigenaar zegt dat daar niks van klopt en dat hij na het gesprek met de klant, van wie hij het mobiele nummer had, een tweede keer met de handhaver sprak.

"Daar heeft hij niets mee gedaan. Echt niets. Hij zei gewoon, u hoort nog van ons", vertelt Gert Hassing over het tweede telefoongesprek. Zijn vrouw, die ook eigenaar van de winkel is, luisterde toen mee. "Hij lachte je gewoon uit. Ik heb het gehoord aan de telefoon. Hij lachte je uit", zegt ze tegen hem. "Ik begrijp ook niet dat de gemeente niet zelf zegt: 'Joh, zo horen we niet te werken.' Ik verwacht dat ook helemaal niet van ze."

"Aannemelijk dat doos niet van winkel is"

Taco Groenewegen, docent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit van Amsterdam, zegt dat gemeentes inderdaad boetes mogen geven als er adresgegevens van de ontvanger zichtbaar zijn. "In de jurisprudentie wordt een bewijsvermoeden gehanteerd. Vindt de gemeente een doos of brief met jouw naam en jouw adres, dan is het aan jou om tegenbewijs te leveren en aannemelijk te maken dat het niet van jou is. Als je dat niet doet, dan wordt er vanuit gegaan dat jij het hebt achtergelaten."

In dit geval zijn er volgens Groenewegen wel twee factoren waardoor het eigenlijk al niet eens meer nodig lijkt dat de winkel de klant belt. "Als die doos in Zuidoost is gevonden, ver van de vestiging in Diemen en als uit je administratie blijkt dat het vlakbij het adres van een van jouw klanten is, dan is het volgens mij wel aannemelijk dat het niet van jou is."

Er worden volgens Groenewegen vaker juridische procedures gevoerd over afvalboetes. Het gaat dan met name om huisvuil. "Dan zit er bijvoorbeeld een brief in van iemand die zegt dat hij het afval niet zelf buiten heeft gezet, maar dat een huisgenoot dat heeft gedaan."

Het adres van de winkel staat op de dozen omdat de leveranciers ze zo aan de winkel aanleveren. Gert en Hester Hassing willen de stickers niet van de dozen halen, omdat de dozen dan misschien beschadigd raken en ze de barcodes ook willen laten zitten. 

Volledige reactie gemeente Amsterdam: 

"De geadresseerde is de Expert in Diemen. De naam van dit bedrijf stond op de adressticker op de doos. Het pakket was aan hen gestuurd door een bedrijf uit Den Bosch. De Expert in Diemen was dus de ontvanger van deze doos en heeft daarom als bedrijf een boete van 500 euro gekregen. De gemeente heeft ook Expert de kans gegeven verhaal te doen. De directeur van het bedrijf stelde dat niet Expert de verpakking van de tv verkeerd zou hebben aangeboden, maar een klant van Expert. Hij zou met deze persoon contact opnemen en vervolgens weer met de gemeente. Dit laatste heeft hij echter nooit gedaan. De verantwoordelijke handhaver heeft daarom na enkele dagen toch de boete uitgeschreven aan Expert."

De twee zijn niet van plan om de boete te gaan betalen en hebben vertrouwen in een goede afloop. "Ik wacht even de reactie af op dit AT5-verhaal. En dan zal ik wel zien. Mijn advocaat, ik heb al een advocaat gesproken, zegt: 'Heerlijk onderwerp, hier smullen we van'. Als ze dit niet terugtrekken gaan we er zeker een zaak van maken."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938