Start van hoofdcontent

AT5-panel

nl

Ov in de stad krijgt krappe voldoende, wel prijzig en erg druk

16 november 2022, 07.00 uur · Aangepast 19 oktober 2023, 08.24 uur
Door AT5-panel · Foto: AT5 / Luuk Koenen

Een 6,5. Leden van het AT5-panel geven een krappe voldoende aan het openbaar vervoer in de stad. De bussen, trams en metro's worden over het algemeen als comfortabel ervaren, toch is er ook kritiek. Zo geeft 2 op de 3 panelleden aan geen begrip te hebben voor de aankomende prijsstijgingen en de prijzen nu al te hoog te vinden: "Het ov in Amsterdam is duur; gezien de vele vertragingen en verstoringen is de prijs-kwaliteit verhouding niet in orde."

Ruim 1700 Amsterdammers deden mee aan de enquête. Van die Amsterdammers geeft zo'n 7 op de 10 aan het Amsterdamse ov schoon te vinden, en ongeveer een even groot deel vindt het over het algemeen ook comfortabel. Goed openbaar wordt zeer belangrijk gevonden, een overgrote meerderheid zou dan ook willen dat de gemeente en de vervoerregio meer investeren om het ov op peil te houden. 

Duur

Ondanks de redelijk positieve waarderingscijfers vinden veel panelleden het ov in de stad erg prijzig. Twee derde vindt de kosten te hoog, zeker voor losse kaartjes. "Een ritje Centraal heen en weer kost meer dan 5 euro vanaf Nieuw Sloten, ik vind dat duur", aldus een panellid. "Als je het openbaar vervoer wil promoten en je wil dat mensen de auto laten staan, moet je het openbaar vervoer goedkoper maken", is een veel gehoorde mening. Vaak wordt er verwezen naar Duitsland waar momenteel openbaarvervoerkaartjes voor regioverkeer met flinke korting worden aangeboden.  

En dan gaan de tarieven volgend jaar ook nog eens flink omhoog: in 2023 zullen de prijzen voor het ov gemiddeld met zo'n 8% stijgen. 66% van de AT5-panelleden zegt daar geen begrip voor te hebben. "De metro's hebben zo vaak problemen en rituitvallen en vertragingen. Snap niet hoe ze de prijzen omhoog durven te gooien", zegt één van de respondenten. "Ook de reizigers hebben het moeilijk financieel", zegt een ander, "ov moet veel meer gesubsidieerd worden om het betaalbaar te houden voor mensen met een kleinere portemonnee."

Verstoringen slecht gecommuniceerd

Het afgelopen jaar had vooral het metroverkeer in de stad veel te maken met vertragingen, rituitval of zelfs storingen waarbij urenlang geen metro's reden. Toch geeft 60% aan dat de dienstregeling redelijk naar behoren wordt uitgevoerd. Wel is er kritiek op de manier waarop het GVB over verstoringen communiceert.

Quote

"We moeten mensen uit de auto krijgen, goedkoop en betrouwbaar ov is daarvoor noodzakelijk"

lid AT5-panel

Zo ontstond vorige maand nog verwarring over het weer opstarten van de metro's na een lange storing. Het GVB twitterde dat de metro's weer gingen rijden, maar dat betrof toen alleen nog maar testritten. Bijna 70% vindt de communicatie van het GVB matig tot slecht. "De GVB-app vermeldt storing en verwijst naar website voor nadere info en die staat er dan niet."

Veiligheid

We vroegen de AT5-panelleden ook naar de veiligheid in het openbaar vervoer. Bijna 30% zegt zich soms onveilig te voelen, bijna 4% zelfs vaak. Dat is dan voornamelijk 's avonds of 's nachts, en dan met name in de metro of bij een metrohalte. 

Twee derde van de ondervraagden vindt dat er te weinig GVB-personeel of handhavers aanwezig zijn in het ov. "Ik kijk wel meer om me heen", zegt een reiziger tegen ons op metrostation Lelylaan die zich niet altijd veilig voelt. "Ik draag nu ook petjes omdat ik het idee heb dat ik dan minder opval." Ook zij zou meer GVB-medewerkers willen zien: "Misschien wat meer bewaking op stations en dat iemand van het GVB wat meer door de metro loopt en op stations zelf controleert, want dat zie ik eigenlijk nooit gebeuren."

Drukte op de pont

We vroegen ook specifiek naar de ervaringen met de veerponten vanwege de discussie over de verbindingen over het IJ. De gebruikers van de pont geven het gemiddeld een 7. Van hen vindt ruim een derde het veel te druk op de pont, ruim 40% vindt het druk maar nog wel te doen. 

Quote

"Als haringen in een ton, vooral in het weekend en de avondspits"

lid AT5-panel over de pont

"Ik neem vaak de volgende pont omdat het te druk is. Vooral met fietsers, je wordt vaak aangereden door ze", zegt één van de pontgebruikers. "Rond 9.00 uur gaan de ponten vaak al weg omdat ze vol zijn, terwijl er nog een boel mensen te wachten staan en de andere pont pas halverwege het IJ is." De gemeente en de vervoerregio hebben wel al besloten om de veerbotenvloot uit te gaan breiden. Volgend jaar moet duidelijk worden of de geplande bruggen over het IJ doorgaan of dat de aanleg wegens geldgebrek wordt uitgesteld. 

Wil je ook meedenken over dit soort onderwerpen in de stad? Meld je dan hier aan bij het AT5-panel. Op dit moment zijn zo'n 5000 Amsterdammers lid van het AT5-panel.