Start van hoofdcontent

Stad

nl

Britse toeristen over Stay Away-campagne: "Bullshit"

1 april 2023, 13.00 uur · Aangepast 1 april 2023, 19.33 uur · Door AT5/NH Amsterdam

Als je alleen naar Amsterdam komt om te blowen of te zuipen kan je beter wegblijven. Dat is zo'n beetje de boodschap van de deze week gelanceerde campagne Stay Away. De gemeente richt zich met de campagne vooral op jonge Britten die in Amsterdam lekker los willen gaan. En om dat te ontmoedigen moet je wel van heel goeden  huize komen. "Deze campagne gaat mensen echt niet tegenhouden."

Een groepje Britse vriendinnen op de Nieuwmarkt heeft de campagne Stay Away in het thuisland al zien langskomen deze week. De BBC berichtte erover, er verscheen een groot artikel in The Guardian en ook het Amerikaanse CNN besteedde er aandacht aan. 

Quote

"De campagne brengt mensen alleen maar op ideeën"

Ivana Banks - hoogleraar Persuasive Communication (UvA)

"It's a bullshit campaign," zegt een jonge Britse na het zien van de twee filmpjes die voor de campagne zijn gemaakt. In het eerste filmpje wordt een jongen afgevoerd naar het ziekenhuis na het gebruiken van te veel drugs, in het tweede filmpje zien we een overlastgevende jongen opgepakt worden door de politie. 'Coming for a messy night? Stay Away' verschijnt er in grote letters. 

Enige plek om te blowen

De vriendinnen op de Nieuwmarkt zijn niet onder de indruk. Ze zijn dit weekend in Amsterdam om een verjaardag te vieren. "De campagne gaat mensen echt niet tegenhouden om naar Amsterdam te komen. Bovendien brengen wij geld mee voor de stad," zegt een van de meiden licht verontwaardigd. "Ik denk niet dat iemand zich hier wat van gaat aantrekken," vult haar vriendin aan. "Dit is zo'n beetje de enige plek waar we heen kunnen om te blowen."

fragment uit de campagne Stay Away

Uitdaging geaccepteerd

Wie in Groot-Brittannië online zoekt op termen als 'goedkoop hotel', 'kroegentocht' of 'vrijgezellenfeest' krijgt nu ongevraagd een Stay Away-video te zien. Volgens Ivana Banks - hoogleraar Persuasive Communication aan de Universiteit van Amsterdam - bestaat de kans dat de campagne juist een averechts effect gaat hebben. Volgens haar is het veel beter om te laten zien wat wél gewenst is in plaats van wat ongewenst is. "De campagne brengt mensen alleen maar op ideeën. Ik zie nu heel veel Britse jongeren denken van 'ik kan me nog wel erger misdragen, maar dan zonder gepakt te worden'. Uitdaging geaccepteerd dus."

Het is een theorie die de Britse vriendinnen doet grinniken. "Klinkt logisch. Misschien gaan wij die uitdaging vanavond wel aan." De campagne Stay Away is onderdeel van een pakket maatregelen dat afgelopen december door de gemeenteraad is aangenomen. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938