Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Afsluiting Weesperstraat gaat ondanks kritiek door: "Teveel geframed, mensen zijn ook voor"

14 april 2023, 20.00 uur · Door Nicolai Brannan

De knip op de Weesperstraat - een pilot van de gemeente in de maanden juni en juli - waardoor gemotoriseerd verkeer voor een periode van zes weken niet meer welkom is, gaat wat betreft verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66) gewoon door. Dat zegt zij in AT5's Park Politiek. Er is met name vanuit ondernemers veel kritiek op de proef. "Ik vind het ook wel iets te veel geframed van: er zijn mensen tegen. Er zijn ook heel veel mensen voor en die snappen dat het op deze manier in de stad niet meer kan."

Volgens Van der Horst zijn er veel tegengestelde belangen. "We moeten daar een goed plan voor maken en we moeten af en toe wat uitproberen. We hebben ook de data van de Weesperstraat-pilot nodig om uiteindelijk de juiste keuzes te maken over hoe we onze stad de komende jaren gaan vormgeven", zegt Van der Horst. Zij zegt in gesprek te gaan met bewoners, ondernemers, taxi's in over hoe de stad bereikbaar blijft om bijvoorbeeld te worden bevoorraad. 

Ze vervolgt: "Het is een mooi onderzoek om te kijken wat er dan precies gaat gebeuren, welke doelgroepen welke routes gaan rijden of misschien verdwijnen uit het straatbeeld. En wat zegt het voor de omgeving waar minder auto's gaan rijden? Het is voor sommige mensen vervelend dat het gaat gebeuren, maar voor anderen weer fijn."

Doelstellingen

Van der Horst vindt de doelen van de pilot niet onduidelijk of onvoldoende concreet. "Wij zijn niet alleen aan het toetsen of we deze harde knip de komende jaren kunnen uitvoeren, het gaat erom wat er met het verkeer gebeurt als wij dit doen. Hoe kunnen wij al die data gebruiken om te besluiten dat er misschien een zachte knip met intelligente toegang moet komen, of dat taxi's, de logistiek er nog wel door moeten. Of misschien moeten we het helemaal niet doen, of misschien moeten we van tweebaanswegen naar een éénbaansweg."

Quote

"Als er ergens een calamiteit is in de stad, en alles staat vast, dan kunnen we de slagboom gewoon weer openzetten"

melanie van der horst, verkeerswethouder

De proef kan voor Van der Horst alleen mislukken als de techniek hapert, zo stelt zij. "Dan kunnen we de data niet verzamelen. We moeten heel veel onderzoeken en we weten ook niet alles aan de voorkant. In de mobilisatietransitie moet je dingen met elkaar uitproberen. Over de data moet je een gesprek met elkaar voeren. Dan kun je een beter debat voeren."

Hulpdiensten

Nood- en hulpdiensten zullen wel over de Weesperstraat mogen rijden. Voor hen gaat de slagboom open. Hoeveel vertraging voor de hulpdiensten voor de wethouder acceptabel is? "Als het binnen de normen blijft, die we hebben, is het goed. We hopen natuurlijk altijd dat het minder is. We hebben goede regels voor de slagboom omhoog voor de nood- en hulpdiensten. We moeten het monitoren. Als de normen worden overschreden, dan gaan de slagbomen open. Als er ergens een calamiteit is in de stad, en alles staat vast, dan kunnen we de slagboom gewoon weer openzetten."

Mocht alles toch in de soep lopen, dan is voortijdig stoppen een mogelijkheid. Van der Horst: "In de eerste weken zal het wennen worden. Logistiek en taxi's moeten andere routes vinden. Dat wordt aanpassen en wennen. Daar gaan we niet meteen op dag 1 alles voor openzetten. Als het na een paar weken nog steeds zo is, moeten we ook met elkaar afstemmen: is dit nog realistisch? Of moeten we toch iets gaan doen? Daarom is de pilot ook zo ingericht dat die snel kan worden gestopt. We willen het tot die tijd ook echt wel aangaan."

Snelweg

Dat er een andere toekomst voor de Weesperstraat moet komen, staat wel zo goed als vast. "Het is een snelweg richting hartje stad. Dat moeten we misschien ook bediscussiëren. Ik ben het ermee eens dat het spannend is, omdat het zo'n harde knip is. Mensen vragen zich af: is dit daarna voor altijd? Ik denk dat dit juist nodig is voor alle informatie, om zo na te kunnen denken over slimme knips."

Een transitie in de samenleving doet volgens Van der Horst altijd pijn en dat maakt Amsterdam nu mee met de autoluw-plannen. "Als je het niet doet, zeggen de bewoners: belachelijk dat het niet gebeurt. En nu zeggen ondernemers: dit is voor ons niet acceptabel. We moeten mensen meekrijgen in deze transitie. Het gaat pijn doen, maar kan ook heel veel mooie dingen opleveren."

Quote

"We zijn helemaal niet alles in één keer uit aan het voeren"

Van der Horst over kritiek van de ANWB

Vrijdag nog uitte de ANWB kritiek op de plannen van Van der Horst. Volgens de organisatie gaan de ambities zorgen voor meer files op de ring A10 en raakt het wegennetwerk in de stad er door overbelast. Ze vragen de verkeerswethouder nog een keer goed na te denken over de plannen.

Van der Horst is het niet eens met de verkeersvereniging. "We zijn helemaal niet alles in één keer uit aan het voeren. We zetten naar de toekomst toe een stip op de horizon over hoe wij de mobiliteit in de stad voor ons zien. We werken er nu stapje voor stapje naar toe. We moeten daar met de stad, en dus ook met de ANWB, ondernemers, bewoners over in gesprek."

Bekijk hieronder de hele uitzending met Van der Horst, waarin zij ook ingaat op de situatie met de bruggen en kades in de stad.

AT5

Heb je een (anonieme) tip, ervaring of informatie die je graag zou willen delen? Klik hier om rechtstreeks contact op te nemen met journalist Nicolaï Brannan of mail naar [email protected].