Start van hoofdcontent

Stad

nl

Dompelcontainer steeds vaker nodig door toename elektrische voertuigen

28 april 2023, 07.00 uur · Aangepast 28 april 2023, 13.36 uur · Door Robin Antonisse

Met het toenemende aantal elektrische auto's in de stad, ziet de brandweer ook het aantal incidenten met de accu's in elektrische voertuigen stijgen. Als de accu van zo'n voertuig vlam vat, is het soms onmogelijk om de brand met alleen een blusspuit te doven. In die gevallen moet zo'n auto dagenlang in een dompelcontainer worden geplaatst.

Er komt dus een hoop meer bij kijken als zo'n accu door een ongeval of brand beschadigd raakt.

"Eigenlijk alles wat een elektrische batterij heeft, dus een elektrische auto, een elektrische Biro, een elektrische motor. Zodra het brandgevaarlijk wordt en gedompeld moet worden, zal hij in zo'n container moeten", vertelt Stephan van bergingsbedrijf Bergnet uit.

Hij wordt regelmatig door de brandweer opgeroepen om een elektrische auto met een dompelcontainer op te halen. Als de accu in een elektrisch voertuig vlam vat, moet die zo snel mogelijk gekoeld worden. "Koel je 'm niet, dan gaat het hele batterijpakket mee", legt Jetty Middelkoop, Adviseur Gevaarlijke Stoffen van de brandweer uit.

Quote

"Koel je 'm niet, dan gaat het hele batterijpakket mee"

Jetty Middelkoop, Adviseur Gevaarlijke Stoffen Brandweer Amsterdam-Amstelland

"Wij roepen een dompelbak in als het batterijpakket erbij betrokken is en wij 'm niet uit krijgen", aldus Middelkoop. "Dat kan bij een grote auto zijn, maar we hebben het ook wel eens gehad met zo'n klein scootmobieltje dat niet uit wilde. Alleen met een auto is dat met de verzekeraar geregeld, maar met van die kleine Birootjes of scooters, betaalt de verzekeraar dat vaak niet. Dat is een probleem."

Container vullen met water

Als een dompelcontainer wordt opgeroepen, dan zorgt de brandweer eerst dat de brand in het elektrische voertuig uit is. Daarna wordt het voertuig zo snel mogelijk in de container geplaatst. Als de accu stabiel genoeg lijkt, wordt de container dan overgebracht naar het terrein van het bergingsbedrijf. Mocht daar dan blijken dat de accu opnieuw in warmte toeneemt, dan vult de brandweer de container met een laag water.

Soms kan er ook voor worden gekozen om de container op de plek van de brand of het ongeluk op te vullen, maar dit heeft als nadeel dat de container op die plek moet blijven staan. "Er kan in geen geval met een met water gevulde container worden gereden, dat is instabiel", aldus Middelkoop. Het water wordt op een later moment door een gespecialiseerd bedrijf opgehaald.

Op zoek naar alternatieven 

Een dompelcontainer vullen kost veel water. Dus wordt er door de industrie al gekeken naar alternatieven. Zo werkt een bedrijf aan een manier om water direct in de accu te kunnen spuiten. Ook hebben sommige automerken elektrische auto's al van een klepje voorzien waarmee de brandweer toegang krijgt tot de accu. Middelkoop volgt de ontwikkelingen op de voet, maar is ook realistisch: "We lopen altijd achter de techniek aan."

Eerder deze maand gooiden brandweerlieden een brandende elektrische scooter in de gracht om die op die manier te koelen. Dat was volgens de brandweer op dat moment de snelste en meest efficiënte manier, omdat een dompelcontainer niet altijd direct beschikbaar is.