Start van hoofdcontent

Openbaar Vervoer

nl

Petitie behoud metrolijn 53 massaal ondertekend, definitief besluit uitgesteld

8 juni 2023, 08.16 uur · Aangepast 29 februari 2024, 20.42 uur · Door AT5

Rechtstreeks vanaf Gaasperplas met de metro naar CS is straks niet meer mogelijk. Overstappen wordt een vereiste, werd begin april bekend. Direct werd een petitie gestart en die is inmiddels al een kleine 5.000 keer ondertekend door mensen die ervan balen dat de lijn zal worden opgeheven. Dinsdag werd de petitie overhandigd aan wethouder Melanie van der Horst. De vervoerregio geeft GVB langer om het plan voor volgend jaar, waaronder het schrappen van de metrolijn en tramlijnen, te wijzigen.

AT5

Direct toen bekend werd dat er in het vervoerplan 2024 zou worden geschrapt in metrolijn 53 startte Manoah Salampessy, bewoner van Zuidoost, een petitie om de lijn te behouden. Gisteren sprak hij in tijdens de vergadering van de vervoerregio en bood hij samen met een groep bewoners de toen 4.500 ondertekeningen aan aan Van der Horst, voorzitter van de vervoerregio en wethouder Verkeer.

"En nu nog geen dag later zitten we alweer op 4.700, het laat echt zien dat de lijn moet blijven", vertelt Salampessy. Begin april presenteerde het GVB het Vervoerplan 2024. Daarin staan wijzigingen die in het gehele ov moeten worden toegepast vanaf volgend jaar. Grote aanpassingen zijn het schrappen van tramlijn 19 tussen Diemen Sniep en station Sloterdijk en het verdwijnen van lijn 53. Die laatste viel niet in de smaak bij veel bewoners van Zuidoost.

"De stad moet bereikbaar blijven"

Tijdens het inspreken vertelde Salampessy over "alleenstaande moeders met kinderen die naar school moeten, ouderen die slecht ter been zijn en mensen met een beperking"voor wie overstappen op de Van der Madeweg lastig is. Als lijn 53 verdwijnt is er geen directe verbinding meer tussen Gaasperplas en Centraal Station.

Bekijk hieronder de inspraak van  Manoah Salampessy

AT5

De petitie is nog steeds te ondertekenen: "Ik denk dat er aandacht moet blijven komen. Dit is maar een heel klein deel van de bezuinigingen die de regio wil doorvoeren en dit heeft effect op alle stadsdelen, niet alleen op Zuidoost. Het ov moet aantrekkelijk blijven als de stad autoluw wordt."

Uitstel van definitief plan

"Het is goed dat reizigers ons laten weten zorgen te hebben over de maatregelen zoals eerder genoemd in het Vervoerplan 2024", zegt de woordvoerder van de Vervoerregio. Eerder zei Van der Horst al dat de financiële problemen bij het GVB nu mee lijken te vallen

De inhoud van het Vervoerplan ligt bij het GVB, waarin de maatregelen zoals lijn 53 staan. In totaal krijgt het openbaar vervoer 27,5 miljoen euro extra vanuit de gemeente en de vervoerregio, 7,5 vanuit de gemeente en 20 miljoen vanuit de vervoerregio voor het hele GVB: "Zo kan afschaling worden voorkomen."

overhandiging petitie-ondertekeningen aan Melanie van der Horst - AT5

Maandag werd bekend dat het definitief maken van het vervoerplan wordt uitgesteld. Waar eigenlijk half juni het plan al definitief zou worden gemaakt, wordt dit "uitgesteld tot het derde kwartaal: "GVB heeft meer tijd gekregen om verder te werken aan het plan, daarbij moeten bezuinigingen niet het uitgangspunt zijn. Het is het streven om in het najaar van 2023 het plan vast te stellen. 11 juli wordt in de Regioraad verder gesproken over het Vervoerplan 2024.

Bekijk hieronder de reacties toen het schrappen van metrolijn 53 bekend werd

AT5

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938