Start van hoofdcontent

Stad

nl

In de schaduw van grote cruiseschepen voeren ook riviercruises hordes toeristen de stad in

22 augustus 2023, 07.00 uur · Aangepast 22 augustus 2023, 16.30 uur · Door Jimmy Miltenburg

De grote zeecruises zijn, al dan niet terecht, hét symbool voor hypertoerisme in de stad. Terwijl de discussie zich richt op die kolossen in de Passenger Terminal Amsterdam, komen de riviercruises gevoelsmatig misschien wel tussen de mazen van het net door. Maar welke invloed hebben zij op de stad?

De aantallen riviercruises die de stad aandoen zijn behoorlijk groot. Tegenover 105 zeecruises, stonden vorig jaar 2247 riviercruises - ruim twintig keer zoveel. Ze liggen veel achter Centraal in het IJ, maar ook op andere plekken in de stad, zoals in Westpoort bij de Suezhaven en in Oost bij de Sumatrakade. 

Volgens Eke Eijgelaar, expert duurzaam toerisme aan de Breda University of Applied Sciences, is het aantal toeristen dat via een zeecruise naar de stad komt, ongeveer gelijk aan het aantal dat dit met een riviercruise doet.

Toch valt de riviercruise minder op. "Omdat ze gewoon net iets minder zichtbaar zijn dan schepen van tien, twaalf verdiepingen hoog", legt hij uit. "Maar als je de gemiddelde bezettingsgraden neemt van beide typen schepen dan heb je het heel grofweg over hetzelfde aantal passagiers per jaar dat Amsterdam bezoekt."

Meer aandacht

In de cijfers over de riviercruises is terug te zien dat het aantal schepen dat de stad in vaart lijkt te groeien. Op basis van cijfers van de pre-covid jaren is te zien dat er 2007 cruises in 2018 en 1913 in 2019 de stad binnenkwamen.

Enkele passagiers van de riviercruise vinden het toch geen uitgemaakte zaak welke ervaring beter is. De rivier- of de zeecruise. "Wij hebben de zeecruise eerder gedaan en dat vonden wij leuk", vertelt een Amerikaan. "Alleen met de riviercruise krijg je betere aandacht. Zelfs het eten is beter." Een dame uit Manchester vertelt: "Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de zee, omdat het flexibeler is. Het is groter en er is meer te doen aan boord."

De vakantievorm ligt de laatste tijd wel onder vuur. De zeecruise is de minst duurzame manier van vakantie vieren en ook in Amsterdam is de positie van de cruise omstreden. De Passenger Terminal moet verplaatsen, zo vindt de Amsterdamse politiek. Daarom loopt er nu een onderzoek waaruit naar voren moet komen wat er precies allemaal bij de cruise-economie komt kijken. Om die reden wil Cruise Port Amsterdam niet uitgebreid reageren. 

Al wil de commercieel directeur, Monic van der Heyden, wel benadrukken dat er op het gebied van duurzaamheid wordt geprobeerd stappen te maken. "We zijn op het gebied van duurzaamheid echt wel bezig en we maken groene keuzes", stelt zij. "Binnen nu en paar weken wordt het onderzoek dat we momenteel uitvoeren aangeboden aan wethouders. Daaruit zal naar voren komen welke maatregelen er eventueel genomen moeten worden."

Quote

Doordat de afstanden korter zijn is de totale CO2- uitstoot een stuk kleiner voor riviercruises per passagier dan bij de zeecruises per passagier.

Eke Eijgelaar, expert duurzaam toerisme

Eke Eijgelaar is kritisch op de sector. Hij vindt dat er hoe dan ook meer gedaan moet worden om deze manier van reizen klimaatvriendelijker te maken. "Mijn expertise ligt op het milieuvlak", geeft hij aan. "Op dat gebied scoren riviercruises wat beter dan zeecruises. Dat komt met name omdat ze minder grote afstanden afleggen. Doordat die afstanden korter zijn is de totale CO2-uitstoot een stuk kleiner voor riviercruises per passagier dan bij de zeecruises per passagier. Het is ongeveer het drievoudige voor zeecruises." Hoewel de riviercruise er dus beter uitkomt, vindt Eijgelaar dat ook die sector meer en grotere stappen moet maken.

Volgens Monic van der Heyden van Cruise Port Amsterdam wordt er wel degelijk gewerkt aan verduurzaming. "Wij lopen in Amsterdam zelfs voor op het gebied van duurzaamheid", stelt zij "Alle schepen liggen hier bijvoorbeeld aan de walstroom. En daarnaast geldt hier vanaf 1 januari 2023 dat alle riviercruises een green award (een milieukeurmerk voor schepen, red.) moeten hebben. Dat is verplicht en als een schip het niet heeft, dan mogen ze niet meer in de stad aanmeren. Dat betekent dat er dit jaar ook al minder riviercruises de stad in komen."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938