Start van hoofdcontent

Stad

nl

Lijn 14 mogelijk vanaf december ingekort in Indische Buurt: "Waardeloos voor ouderen"

19 oktober 2023, 07.30 uur · Aangepast 19 oktober 2023, 09.06 uur · Door Jimmy Miltenburg & Emma Vos

Door personeelstekorten bij het GVB zijn er aanpassingen nodig in het nieuwe vervoersplan voor 2024. Dat heeft tot gevolg dat tram 14 wordt ingekort en dat kan rekenen op protest uit de buurt.

AT5

In de plannen van de Vervoerregio Amsterdam die in september werden gepresenteerd is te zien dat lijn 14 de laatste drie haltes niet meer aan zal doen. De haltes Flevopark, Insulindeweg en Soembawastraat behoren dan niet meer tot de route, de lijn eindigt dan op de Molukkenstraat. Dat betekent dat de tram er de haltes Dapperstraat, Linnaeusstraat en de Eerste van Swindenstraat bij krijgt, om vervolgens bij het Muiderpoortstation de lus te maken en terug te keren naar het Centraal Station. 

Het is volgens buurtbewoners een ingrijpende verandering. Om te beginnen voor de ouderen, die in de flats rondom de halte Insulindeweg wonen. "Voor de oudere mensen is het waardeloos natuurlijk", vertelt een man. "Lijn 22, onze bus, is ook al weg. Die rijdt hier ook al niet meer. Dus dan blijft er weinig over voor die oudjes." Een vrouw vult aan: "Wat een ellende. Allemaal oude mensen wonen hier en als die naar het station gaan, gaan ze met deze 14. Hij is altijd heel druk hier. Hoe komen ze dan op het station?"

Tram 3 en bus 37

Volgens de Vervoerregio is dat op te lossen door tram 3 te nemen en over te stappen. Ook is volgens hen bus 37 een alternatief. Toch zien buurtbewoners ook andere problemen, blijkt uit een brief die ze hebben gestuurd naar het GVB. Drukte vanwege het groeiend aantal huizen aan die kant van de stad, waar bewoners van nieuwbouwwijk Cruquius bijvoorbeeld met name gebruik maken van haltes Flevopark en Insulindeweg. 

AT5

Dat probleem herkent stadsdeelcommissielid Dennis van Velzen van GroenLinks, die ook niet te spreken is over het inkorten van lijn 14. Vanwege de gevolgen die het heeft voor de oudere bewoners van de buurt, die bijvoorbeeld winkelen bij het Javaplein. Die loopafstand wordt in de nieuwe situatie langer.

"Nu kun je vanaf het Flevopark bij het Javaplein komen en dat stukje van de route verdwijnt straks", vertelt hij bij de halte Molukkenstraat. "Hier moet je straks uitstappen, dan wel overstappen. Dus dat is 400 meter extra ongeveer. Voor veel mensen is dat niet zo'n probleem, maar het zijn met name de senioren die juist een binding hebben met deze buurt, waarvoor een waardevolle verbinding verloren gaat."

Duurder en lastiger

Iets waar de Vervoerregio wel degelijk naar heeft gekeken, maar wat onhaalbaar is volgens hen, is om het Javaplein in de route op te nemen. In hun reactie geven ze aan: "Een route waarbij de lijn vanaf het Javaplein keert in de huidige lus bij het station is langer en vraagt daardoor meer personeel. (...) Gelet op de krappe ruimte op dit eindpunt is dit ook niet eenvoudig te realiseren. Dus de duurdere oplossing is ook nog eens lastig te realiseren, terwijl de eenvoudige en goedkopere oplossing (lijn 14 rijdt een lus) geen aanpassingen vraagt."

Quote

"We hebben meer, in plaats van minder ov nodig."

Dennis van Velzen - stadsdeelcommissielid GroenLinks

In de toekomst zien stadsdeelcommissielid Van Velzen ook problemen ontstaan bij het Flevoparkbad. "Wat ik eigenlijk wil van het GVB dan wel op korte termijn, dan wel voor iets langere termijn, dat ze een plan maken om dit zo snel mogelijk op te schalen wanneer dat weer kan", geeft hij aan. " Zeker ook met de uitbreiding van het Flevoparkbad wat eraan zit te komen en met de groei van IJburg en Zeeburgereiland zijn die verbindingen eigenlijk alleen maar belangrijker. Dus we hebben meer ov, in plaats van minder ov nodig."

Of de plannen zoals ze nu op tafel liggen definitief doorgaan wordt eind oktober bekend. Het nieuwe vervoersplan gaat in ieder geval in op 8 december.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938