In Het Verkeer nemen we een kijkje bij de sloopwerkzaamheden op de Weesperzijde en de Mr. Treublaan. De oude gebouwen maken plaats voor nieuwbouw. Omgevingsmanager Geertjan Cronenberg vertelt wat dit voor fietsers betekent.
De oude gebouwen aan de Weesperzijde en de Mr. Treublaan maken plaats voor nieuwbouw. ''We gaan de hoogte in want het is krap in Amsterdam'', legt Cronenberg uit. ''Zo kunnen er tweehonderd nieuwe woningen worden gebouwd.''
Onder de nieuwbouw komt ook een parkeergarage. Om die te kunnen uitgraven moeten eerst de kabels en leidingen worden verlegd. ''Dit betekent dat fietsers niet meer langs het gebouw kunnen fietsen en worden omgeleid naar de overkant.'' Daarom is aan de waterkant van de Amstel een fietspad in twee richtingen gemaakt.
"Het is goed dat er nieuwe woningen komen. Het is alleen irritant dat het hier de hele tijd openligt en dat je er niet door heen kan", reageert voorbijgaande fietser. Een andere fietser vindt het niet zo erg. "Ik kan me voorstellen dat mensen er last van hebben, maar zelf knal ik er gewoon doorheen."
''Fietsers moeten echt van de rijweg af, anders gaat het niet goed met de brandweer''
Een uitdaging voor het project is de brandweerkazerne om de hoek. ''Fietsers moeten echt goed opletten omdat de uitrit van de kazerne dichtbij de rijweg is'', legt Cronenberg uit. Hij benadrukt dan ook dat je hier niet op de rijweg moet gaan fietsen maar gebruik moet maken van het aangepaste fietspad aan de overkant.
De werkzaamheden gaan nog wel even duren. ''Eerst wordt er gesloopt en dan moet er nog een nieuw gebouw neer worden gezet. En al die tijd zal die omleiding voor de fietsers nodig zijn'', sluit Cronenberg af.
Voor meer informatie over alle werkzaamheden in de stad ga je naar: amsterdam.nl/wegwerkzaamheden
Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Amsterdam