Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Steekproef met lasergun: houden automobilisten zich aan de 30 kilometer per uur?

12 januari 2024, 18.00 uur · Aangepast 12 januari 2024, 18.11 uur · Door Stefan Bunschoten & Dominique Pilkes

Is het een fopmaatregel waar niemand zich aan houdt of wordt er daadwerkelijk zachter gereden? Ongeveer een maand na de invoering van de nieuwe maximumsnelheid neemt AT5 samen met de Fietsersbond poolshoogte op twee plekken.

Op de Van Boshuizenstraat in Buitenveldert, buiten de Ring, tellen we deze vrijdagmiddag in iets meer dan een halfuur tijd honderd auto's. Daarvan rijden 26 automobilisten 30 kilometer per uur of langzamer. De meesten rijden tussen de 31 en 40 kilometer per uur en maar een klein deel rijdt nog harder.

"Het is niet druk, dus je zou eigenlijk verwachten dat een aantal auto's veel harder zou rijden", zegt Florrie de Pater van de Fietsersbond Amsterdam. "En ik denk wel dat het aan de inrichting van de straat ligt." Het gaat dan om de zebrapaden, paaltjes en drempels. 

Op de Willemsparkweg in Zuid, binnen de Ring, scant De Pater even later ook honderd auto's met de lasergun van de Fietsersbond. De resultaten zijn hier, ondanks dat er hier veel minder verkeersremmende maatregelen genomen zijn door de aanwezigheid van de trambaan, vergelijkbaar met de Van Boshuizenstraat.

Een automobilist omschrijft het invoeren van de nieuwe maximumsnelheid als een 'belachelijke actie'. "Je ziet gewoon dat mensen hier nog lekker het gaspedaal intrappen", zegt buurtbewoner en oud-AT5-presentator Mark Baanders. "Nou ja goed, als het duidelijk niet gehandhaafd wordt, dat is wel belangrijk als je een regel invoert."

De Pater zegt dat de maatregel wel wat effect heeft, maar ook zij vindt dat handhaving ervoor zou zorgen dat meer automobilisten zich eraan houden. Verder hoopt ze dat de gemeente meer straten eruit laat zien als de Van Boshuizenstraat, met paaltjes, drempels en zebrapaden dus. 

Van der Horst: "Nood- en hulpdiensten hebben nog geen bijzonderheden gemeld"

De nood- en hulpdiensten in de stad hebben nog geen grote problemen ervaren met de nieuwe verkeerssituatie in de stad. Dat laat wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) weten in brieven aan de gemeenteraad en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Volgens Van der Horst is er in de eerste week sinds de snelheidsverlaging dagelijks overleg geweest tussen de gemeente en de politie, ambulance en brandweer. Een maand later vindt er nog altijd overleg plaats, al gebeurt dat niet meer elke dag. De wethouder laat ook weten dat bijgehouden wordt of de aanrijtijden door de snelheidsverlaging langer zijn geworden.

Van der Horst benadrukt dat ze het eigenlijk nog te vroeg vindt om nu al met conclusies te komen. Ze kan ook nog niet zeggen in hoeverre automobilisten zich aan de snelheidsverlaging houden. De wethouder houdt er bovendien rekening mee dat die snelheden de komende tijd verder omlaag gaan. Zo worden er nog een aantal wegen opnieuw ingericht (wat er volgens Van der Horst voor zal zorgen dat mensen daar langzamer gaan rijden) en wordt er in februari nog een campagne op poten gezet.

Op dit moment worden er nog geen flitspalen, radarauto's of lasers ingezet om streng op de snelheid te handhaven, maar daar kan de komende maanden wel verandering in komen. Volgens de wethouder kan het bij straten waar de snelheidslimiet vaak genegeerd wordt 'noodzakelijk' zijn om met zogenoemde 'repressieve' maatregelen te komen. In de eerste drie maanden van dit jaar voert ze daarover gesprekken met het OM. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938