Start van hoofdcontent

Stad

nl

MKB Amsterdam ziet plannen verminderen ov in binnenstad als 'een slechte zaak'

5 februari 2024, 20.00 uur · Aangepast 6 februari 2024, 09.55 uur
Door Daphne Adrichem · Foto: AT5

Het MKB Amsterdam is totaal niet blij met de plannen van de Vervoerregio Amsterdam voor het GVB om het openbaar vervoer te verminderen in de binnenstad. "Ik vind het een slechte zaak dat veel routes in de binnenstad niet meer bediend hoeven te worden en dat in oude wijken de tram minder vaak moet gaan rijden", spreekt vicevoorzitter Guido Frankfurther zich uit.

Mei vorig jaar kwam de Vervoerregio Amsterdam - een samenwerkingsverband tussen de stad en omliggende gemeenten -  met een programma van eisen naar buiten waarin staat het plan om het aantal bus-en tramlijnen in het centrum in de toekomst nog verder omlaag te laten gaan. Mede op basis van dit document, de zogeheten Concessieverlening Amsterdam 2025, moet het GVB met een 'zo aantrekkelijk mogelijk vervoersaanbod' komen.

In maart vorig jaar werd er al gesproken over het verminderen van het ov in de stad. Zo bleek uit het concept 'Vervoerplan 2023 en 2024' dat het GVB mogelijk minder trams, bussen en metro's wil laten rijden vanwege de teruggelopen reizigersaantallen en kostenstijgingen. Daarnaast spelen inflatie, materieel, loon en energie een rol. Ook gaf het vervoersbedrijf aan dat een krappe arbeidsmarkt en een hoog ziekteverzuim binnen de ov-sector breed meespelen. 

In het plan gaf het GVB aan genoodzaakt te zijn een stap terug te zetten, met als gevolg dat reizigers in de toekomst vaker zullen moeten overstappen. Wel liet het openbaarvervoerbedrijf weten dat het vervoerplan een conceptvoorstel is en dat er nog 'van alles kan veranderen'. 

AT5

Bereikbaarheid

Volgens MKB-Metropool Amsterdam is het verminderen van het ov een slecht plan. "De behoefte aan ov in deze delen van de stad zal niet afnemen en de grootste trekker van de economie en werkgelegenheid in onze metropool verdient geen verslechtering van de bereikbaarheid met het ov", aldus Frankfurther. 

Daarbij is het groeiende aantal passagiers op CS de komende jaren volgens hem belangrijk. "Waarom zou je de binnenstad willen "ontlasten" met minder trams, alleen al als je weet dat het aantal passagiers op het Centraal Station van 200.000 naar 275.000 per dag gaat toenemen in enkele jaren tijd?", stelt hij de vraag. "Daar is de huidige verbouwing van het CS zelfs op gebaseerd." De complete verbouwing van CS begon in 2021 en kost naar schatting 850 miljoen euro. In 2030 moet het project afgerond zijn. 

Daarnaast neemt het aantal inwoners in de stad ook toe. "Met 20 procent meer inwoners wordt het drukker in de stad, zeker ook in de andere centra in de stad, maar dat wil niet zeggen dat de absolute aantallen bezoekers aan het centrum en de oude wijken afnemen", schrijft het MKB. 

Quote

"Met deze eis aan het GVB wordt het bedrijf gedwongen om zijn kip met gouden eieren te slachten"

Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam

Tramlijnen

Daarom wil het Midden- en kleinbedrijf dat het GVB de kans krijgt om reizigers uit heel Amsterdam en de regio op een hoog niveau te blijven bedienen in het centrum en de oude stadsdelen. "Ga niet op voorhand eisen dat er geen doorgaande tramlijnen van buiten de A10 naar het centrum mogen rijden verder dan de binnenring S100", stelt Frankfurther. 

Volgens de Vervoerregio Amsterdam heeft de oude binnenstad niet de infrastructuur om de toenemende druk goed op te vangen. "In combinatie met de wens om de stad leefbaarder te maken, autoluw en daarmee groener, heeft dit consequenties voor het ov. Deze consequenties zijn: minder bus- en tramlijnen door de binnenstad tot naar het centraal station, maar meer hoogwaardige openbaar vervoersverbindingen die aansluiten op de zogeheten 'binnenring' om het oude centrum heen", valt in de concessieverlening Amsterdam 2025 te lezen.

Daarnaast zou de Noord/Zuidlijn volgens de Vervoerregio inmiddels de ruggengraat van het ov in de stad zijn geworden. Na 2025 zou deze lijn optimaal benut moeten worden 'om de groeiende reizigersvraag te bedienen'. 

Frankfurther benadrukt dat de rendabele drukke lijnen binnen de A10 een verdienmodel zijn voor het GVB. Met dit geld kan de GVB de minder drukke lijnen 'in de periferie van de stad' laten rijden in redelijke frequenties. "Met deze eis aan het GVB wordt het bedrijf gedwongen om zijn kip met gouden eieren te slachten." De nieuwe plannen moeten volgend jaar worden ingevoerd. 

Reactie Vervoerregio:
"Er blijft altijd voldoende OV rijden in de binnenstad en mensen die in de binnenstad of op Amsterdam CS willen zijn, kunnen gewoon met het OV blijven reizen. Wel zien we dat op dit moment veel bussen en trams reizigers door de binnenstad vervoeren naar Amsterdam CS die daar helemaal niet hoeven te zijn, omdat ze bijvoorbeeld op doorreis zijn. Als we die mensen via een andere route op hun bestemming kunnen krijgen, scheelt dat een hoop onnodig verkeer in de binnenstad, waardoor er meer ruimte overblijft voor mensen die willen fietsen of lopen. En daarmee maken we ruimte voor de verwachte groei van reizigers die wel op Amsterdam CS moeten zijn."

"Het ontwerp programma van eisen gaat over de komende 11 jaar. GVB maakt per jaar een lijnennet Dat lijnennet bepaalt of een reiziger moet overstappen."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938