Start van hoofdcontent

Toerisme

nl

D66 wil af van de hop-on hop-off: "Bus rijdt in een maas van de wet"

30 maart 2024, 09.00 uur · Aangepast 30 maart 2024, 18.10 uur · Door Fleur Kin

Iedere Amsterdammer kent ze wel, maar gebruikt ze eigenlijk nooit: de hop-on hop-off bussen. De rode toeristenbus heeft, net als een GVB-bus, een ov-ontheffing, maar openbaar vervoer is het eigenlijk niet. Moeten we deze bussen überhaupt in de stad willen hebben? D66-raadslid Elise Moeskops vindt van niet: "De hop-on hop-off bus rijdt in een maas van de wet." 

AT5

Na succesvolle introductie in Londen, verspreidde het concept van hop-on hop-off bussen zich snel over de hele wereld, ook in Amsterdam. De naam van deze bussen verwijst naar het concept waarbij passagiers gemakkelijk kunnen in- en uitstappen bij de aangewezen haltes. 

Al sinds 2014 gaan er in raadsvergaderingen stemmen op om de hop-on hop-off bus te weren uit de binnenstad. Door het toeristenbeleid van de gemeente krijgt dit geluid steeds meer bijval. Zo is in de afgelopen jaren de route van de hop-on hop-off bus steeds verder buiten de binnenstad komen te liggen.

Maar de bus heeft nog altijd een uitzonderingspositie. Zo gold de knip in de Weesperstraat bijvoorbeeld voor alle gewone automobilisten, maar niet voor de hop-on hop-off, omdat ze vallen onder openbaar vervoer. D66-raadlid Elise Moeskops ergert zich al langer aan die uitzonderingspositie. "De hop-on hop-off bussen rijden in een maas van de wet. Het bedrijf achter de bussen heeft uitgevonden hoe je wetgevingstechnisch kan voldoen aan de categorie openbaar vervoer." 

Quote

"Je kan op je kop staan en toch kun je er uiteindelijk niks van zeggen"

Elise Moeskops - D66

Volgens Moeskops zijn deze bussen helemaal geen openbaar vervoer, maar een toeristische attractie. Omdat ze niet concurreren met het GVB, kan de vervoerregio ze niet weigeren. "Je kan als gemeente, gemeenteraad of Vervoerregio op je kop staan en toch kun je er uiteindelijk niks van zeggen", aldus Moeskops.

De gemeente probeert het massatoerisme in het centrum tegen te gaan, maar volgens Moeskops leiden deze bussen juist tot drukte op de bekende toeristische locaties. "We willen de toeristen spreiden en ons laagwaardige toerisme niet promoten. Bij de stops van de bussen staan mensen te wachten of stappen uit, dat zorgt voor drukte."

Wp2000

Om een openbaarvervoerconcessie te ontvangen dienen de hop-on hop-off bussen te voldoen aan de regels van de Wet van Personenvervoer 2000. De Vervoerregio kan de aanvraag alleen afwijzen op basis van de voorschriften in deze wet. Twee van de voornaamste vereisten voor deze bussen zijn dat ze een vaste dienstregeling en route rijden, en dat ze niet moeten concurreren met het huidige openbaar vervoer.

Ook wethouder Verkeer Melanie van der Horst (D66) wil meer zeggenschap over de bussen, maar zegt dus beperkt te worden door de regelgeving. "Het enige waar we als gemeente invloed op hebben is op het aantal haltes waar de bussen kunnen stoppen. We gaan de komende tijd de mogelijkheden bekijken om op die manier invloed uit te oefenen", aldus Van der Horst.

In de afgelopen jaren is de route van de hop-on hop-off bussen geleidelijk buiten het stadscentrum verplaatst. Ondanks deze veranderingen blijft er één locatie waar de bussen moeite hebben om te komen, de halte bij Gassan Diamonds aan de Nieuwe Uilenburgerstraat. Om geen bussen meer in het historische centrum te laten komen, overweegt Van der Horst om de uitzonderingspositie bij Gassan Diamonds te laten vervallen.

Route hop-on hop-off - AT5

Toekomst

In Den Haag wordt de Wp2000 herzien. Het is nog niet zeker wat dit voor de hop-on hop-off bussen betekent. Als hierin niks verandert, zal de Vervoerregio weer een ontheffing verlenen. Ook ligt er volgens Moeskops weinig prioriteit voor Den Haag om dit op te pakken. "Er is geen Haags Kamerlid dat denkt laten we daar vaart achterzetten. Volgens hen is het voor niemand een probleem, alleen in Amsterdam."

Reactie van hop-on hop-off

"Het is ons bekend hoe binnen de gemeente over onze lijndienst wordt gedacht. Dat is jammer, want wij zijn van mening een mooie dienst te leveren aan de bezoeker die we in onze stad graag verwelkomen. Ik doel op de bezoeker die een tijd lang als kwaliteitstoerist en daarna als de waardevolle bezoeker wordt aangemerkt. Alle mooie grote internationale steden in de wereld hebben een dergelijke service en waarom zou dat in Amsterdam niet het geval mogen zijn? Wij rijden met een ontheffing van de Vervoerregio Amsterdam, die regelmatig wordt hernieuwd, na te zijn afgestemd met o.a. de gemeente en het GVB. De ontheffing is gebaseerd op de Wet Personenvervoer 2000, waarbij wij ons altijd aan de geldende voorschriften houden. In de zestien jaar dat wij deze dienst aanbieden hebben wij regelmatig overleg gehad met de gemeente, we hebben altijd open gestaan voor bedenkingen en wensen vanuit de zijde van de gemeente en ook regelmatig onze routes en haltes hierop aangepast. Wij hebben hier echt grote beweging getoond en het zou mooi zijn als de gemeente dit ook inziet en op waarde zou kunnen schatten.

Onze gebruikers worden op een hoogwaardige, prettige en informatieve wijze veilig door de stad vervoerd, van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid, zonder te hoeven overstappen of zich te oriënteren op hoe het ov-systeem in deze stad werkt. Onze medewerkers helpen hen in veel gevallen in hun eigen taal met adviezen en informatie. We passen de inzet van voertuigen aan op de vraag; als het rustig is rijden we met minder bussen en bij drukte zetten we er meer in. Dus geen onnodige inzet, efficiënt en in meerdere opzichten verantwoord."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938