Start van hoofdcontent

Stad

nl

Amsterdamse vrouwen achter Oranje jurkjes

16 juni 2010, 15.57 uur · Aangepast 18 juni 2010, 10.47 uur

Alle ophef over de oranje jurkjes van Bavaria is begonnen bij twee Amsterdamse vrouwen. De twee creatievelingen bedachten de Dutchdress van Bavaria.

Hannah de Groot en Marloes Nabben vonden het tijd voor iets anders dan het brulshirt. In 2009 bedachten ze dat er een oranje gadget speciaal voor vrouwen moest komen.

Beide vrouwen hebben een concept- en strategie-eenmanszaak. Samen benaderden ze Bavaria met hun conceptplan voor de Dutchdress. Het biermerk vond het plan zo goed, dat ze het gebruikten als WK-campagne. De Amsterdamse modeontwerpster Olcay Gulsen ging vervolgens met het idee aan de slag en ontwierp het jurkje.

De Groot en Nabben vinden het bizar dat 36 vrouwen maandag in Zuid-Afrika zijn opgepakt, omdat ze het jurkje droegen. Ook de Amsterdamse Barbara Castelein hoorde bij die groep. Volgens haar werd de groep vrouwen flink onder druk gezet door de Zuid-Afrikaanse autoriteiten. Er werd zelfs gedreigd met een celstraf van een half jaar.

De vrouwen zouden met de jurkjes reclame maken voor biermerk Bavaria, al staat het logo van Bavaria niet op de jurkjes. De FIFA wil de sponsor van het toernooi, Budweiser beschermen en vindt de jurkjes een vorm van sluipreclame.

UPDATE: Een woordvoerder van de Nederlandse ambassade meldt dat de twee Bavaria-meisjes die woensdagochtend weer werden opgepakt door de Zuid-Afrikaanse politie op borgtocht van 10.000 rand (ruim 1000 euro) per persoon zijn vrijgelaten. Hun paspoorten zijn ingenomen. De rechtbank behandelt de zaak op 22 juni.