Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Markten hebben goud in handen, maar ze moeten een modern systeem hebben'

3 maart 2020, 21.09 uur · Door Redactie

Om het hoofd boven water te houden, moeten markten elk een eigen identiteit krijgen. Dat zeggen verschillende deskundigen. Een app waarop te zien is welke marktkoopmannen waar staan zou daaraan bij kunnen dragen.

Amsterdam kent een hoge marktdichtheid. In de stad staan meer markten en kramen dan in Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven bij elkaar. Uit eerder onderzoek van de gemeente blijkt dat de stad over 23 markten beschikt, maar negen daarvan hebben te maken met veel leegstand.

'Vraag en aanbod moet dus beter op elkaar worden afgestemd', vindt UvA-docent Mendel Giezen. 'Kun je nog wel die markt open blijven houden van negen tot vijf?' Daarnaast denkt Giezen dat markten zich beter kunnen profileren. 'Bijvoorbeeld, de Noordermarkt alleen voor boerenproducten.'

Quote

'Kun je nog wel die markt open blijven houden van negen tot vijf?'

Mendel Giezen, uva-docent

Jeffrey Spangenberg is bezig met het opzetten van een platform voor markten. 'Ze hebben goud in handen, maar nu moeten ze ook een modern systeem hebben om ook het grote publiek te kunnen betrekken. Als je zo'n systeem hebt dan kunnen klanten op hun telefoon kijken om te zien wie er staat en met wat voor spullen ze er staan.'

Toch vindt niet iedereen dat een goed idee. 'Wij zijn allemaal kleine zelfstandigen', vertelt marktkoopman Henk de Jong op de Dappermarkt. 'Eenheid is er niet, want dat is heel moeilijk.' Een app heeft volgens de marktkoopman helemaal geen zin. 'Ik sta al bijna dertig jaar op de markt, maar ik had nooit verwacht dat het zo moeilijk als nu zou worden.'

Quote

'Eenheid is er niet. Dat is heel moeilijk. Een app heeft helemaal geen zin.'

henk de jong, marktkoopman

Volgens Spangenberg en Giezen is het juist belangrijk dat een samenwerking tussen de marktkooplui de komende jaren wel van de grond komt. 'Er moet een verandering komen. Maar hoe je dat organiseert, dat is heel lastig. Ook als die marktkooplui niet georganiseerd zijn voor dat soort zaken.'

'Het complexe ligt eigenlijk in de samenwerking', vindt Spangenberg. 'Hoe kun je ervoor zorgen dat al die markten als één bedrijf gaan opereren, waarbij ze ook toegang krijgen tot al die andere mogelijkheden die ze nu niet hebben? En dat is een uitdaging.'