Start van hoofdcontent

Politiek

nl

'Dat Zuidasdok meer kost en langer duurt is geen verrassing'

26 maart 2020, 22.18 uur · Aangepast 18 november 2020, 12.07 uur · Door Redactie

Binnen de Amsterdamse politiek is vanavond verdeeld gereageerd op het voornemen om door te gaan met het project Zuidasdok, waarbij de A10 Zuid ondertunneld wordt en Station Zuid wordt uitgebreid. Het project wordt inhoudelijk niet gewijzigd, maar kost wel veel meer en duurt mogelijk wel acht jaar langer.

Toch is D66-raadslid Jan-Bert Vroege 'zeer verheugd' met het advies om door te gaan. 'Ik onderschrijf zeker ook de conclusie over de noodzakelijkheid van de investeringen in het OV, zowel in station Zuid als de rest van spoorinfra rondom Amsterdam. Dat het langer gaat duren en veel meer gaat kosten, is eigenlijk geen verrassing', zegt hij tegen AT5.

Quote

'Ik onderschrijf zeker ook de conclusie over de noodzakelijkheid van de investeringen in het OV'

Jan-bert vroege, d66

Het adviesrapport over het project, waar het afgelopen halfjaar aan gewerkt is, werd vandaag gepubliceerd. Daarin staat onder meer dat 'de nationale welvaart groeit als het project Zuidasdok in zijn huidige vorm wordt afgemaakt'. Toch kan het project niet meer door de huidige aannemer worden gedaan en wordt het in 'verschillende werktrajecten' opgeknipt. Dat kost waarschijnlijk 700 tot 1000 miljoen meer. 

'Ik snap werkelijk niet dat mensen hier nog verbaasd over kunnen zijn', zegt Forum voor Democratie-raadslid Kevin Kreuger. 'De vergelijking met de Noord/Zuidlijn horen wij vaak. Ook dat project liep enorm uit en kostte veel meer dan de bedoeling was. FvD wil dat de verantwoordelijken voor zulke planningen en doorrekeningen ook worden afgerekend als de boel weer niet blijkt te kloppen. Alleen dan houdt dit dure gepruts misschien eens op.'

Quote

'Haalbaarheid en bestuurlijke verantwoordelijkheid staan voorop. Dit is nu wel genoeg uit de hand gelopen'

Kevin KreuGer, forum voor democratie

Forum voor Democratie wil nu kijken hoe haalbaar het plan nog is en wat de alternatieven zijn. Kreuger: 'En welke optie het ook wordt; haalbaarheid en bestuurlijke verantwoordelijkheid staan voorop. Dit is nu wel genoeg uit de hand gelopen.'

In 2012 is afgesproken dat het Rijk bij extra kosten 75 procent betaalt en de gemeente 25 procent, maar daar is aan toegevoegd dat Amsterdam niet meer dan ongeveer 60 miljoen euro zou betalen. Of die afspraak wordt nageleefd is nog de vraag. GroenLinks-raadslid Zeeger Ernsting zegt dat het 'nog wel even onderwerp van gesprek blijft' hoe het project straks betaald gaat worden. 'Mede ook gezien de huidige crisis.'

Quote

'Voor Amsterdam is het vooral van belang dat de stad een geheel wordt, zonder doorsnijding'

Zeeger ernsting, groenlinks

'Voor GroenLinks Amsterdam was altijd enorm belangrijk dat het station Zuid vergroot wordt voor meer trein- en overige OV-capaciteit én dat de snelweg onder de grond werd gestopt, zodat die niet meer als een barrière dat deel van de stad doorklieft', vertelt Ernsting. 'De verbreding van de snelweg was altijd een wens van het Rijk; voor Amsterdam is het vooral van belang dat de stad een geheel wordt, zonder doorsnijding van de Rijksweg, dus met een autovrij maaiveld en meer ruimte voor groen.'

PvdA-raadslid Dennis Boutkan zegt blij te zijn dat er nu een 'kraakhelder advies' ligt. 'Het is een helder rapport dat duidelijk maakt dat het Zuidasdok nog steeds hartstikke nodig is voor de stad en de regio. Willen we van Station Zuid een hoogwaardige OV-terminal maken, met ook snelle internationale treinen, dan moet je bouwen, bouwen, bouwen.'

Quote

'Zeker in tijden waarin we het economisch zwaar krijgen moet je anti-cyclisch investeren'

dennis boutkan, pvda

Volgens Boutkan geeft de nieuwe aanbesteding goede kansen. 'Zeker in tijden waarin we het economisch zwaar krijgen moet je anti-cyclisch investeren. Dat is goed voor de economie in de Metropoolregio.'

Vroege wil dat de opdrachtgevers van het project, het Rijk, de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en provincie Noord-Holland, nu 'gezamenlijk de schouders onder dit project gaan zetten'. Minister Van Nieuwenhuizen heeft eerder vandaag al laten weten dat de conclusies besproken en integraal omarmd zijn. 

Uiterlijk in 2036 moeten de werkzaamheden afgerond zijn. Eerder was de planning dat het project in 2028 af zou zijn.