Start van hoofdcontent

Panel

nl

Meerderheid AT5-panel vindt deelvervoer een goed idee, maar zelf overstappen blijft obstakel

6 november 2021, 07.00 uur · Aangepast 6 november 2021, 11.44 uur · Door Lotte Rigter

De gemeente wil dat deelvervoer, zoals deelauto’s, fietsen en scooters, dé toekomst wordt van de stad. Als meer mensen voertuigen delen, neemt het eigen bezit af en kan de drukte in de stad verminderd worden, zo is het idee. Een enquête van het AT5-panel onder Amsterdammers laat zien dat hoewel een meerderheid deelvervoer een goed idee vindt, er nog te veel obstakels zijn om zelf de overstap te maken.   

Van de ruim 1600 Amsterdammers die meededen aan het onderzoek, zegt driekwart nooit gebruik te maken van deelvervoer. Van die groep laat 55 procent weten hier ook geen gebruik van te willen maken in de toekomst. Zij blijven liever trouw aan het vervoermiddel wat ze zelf al in bezit hebben. “Mijn auto is een extensie van mijn huiskamer, een persoonlijke omgeving die van mij is. Ik wil mijn huiskamer niet met andere mensen buiten mijn gezin delen en mijn auto evenmin”, verklaart een van de panelleden. “Dan weet ik zeker dat er niet in gerookt is of huisdieren mee vervoerd”, zegt een ander. 

Toch zegt een meerderheid van het AT5-panel dat ze deelvervoer wel een goed idee vinden. De 24-jarige Danée uit West is één van hen. Ze zou graag van deelvervoer gebruikmaken, maar voor haar werk als hand-ergotherapeut moet ze tot wel zes keer per werk de auto pakken. "Ik zou het met een deelauto kunnen doen, maar dat is te duur", aldus Danée. "Ook een trajectkaart Utrecht-Amsterdam kost al evenveel als de vaste lasten van mijn auto." Hoewel ze deelvervoer in theorie wel een goed idee vindt, is het op dit moment nog te duur en onbetrouwbaar.

Zou je een eigen auto wegdoen voor deelvervoer? - AT5

Van de AT5-panelleden met een eigen auto zou driekwart die niet willen inruilen voor deelvervoer. Dat strookt niet met de visie van de gemeente, die deelvervoer als een middel ziet om het eigen autobezit te verminderen. Slechts dertien procent van de respondenten in het bezit van een auto zegt bereid te zijn die weg te doen en meer gebruik te maken van deelvervoer. 

De 54-jarige Rob is een van de panelleden die groot fan is van deelvervoer en er ook vaak gebruik van maakt. "Je bent flexibel in dat je in de buurt waar je bent, snel vervoer kan krijgen naar de plek waar je heen wil. Als je dat met het openbaar vervoer wil doen ben je vaak langer bezig, terwijl je hiermee eigenlijk voor een best redelijke prijs snel van A naar B kan. Als je maar niet te ver hoeft."

Quote

"Wij hebben een grote auto nodig als we ergens naartoe willen. Daarin komt deelvervoer nu nog tekort"

Rob, At5-panellid

Wanneer hij wel een langere afstand moet afleggen, gebruikt Rob nog zijn eigen auto. "Als ik naar mijn moeder wil  in het oosten van het land, is je eigen vervoer veel handiger. Dan wordt het vertrouwen op een deelauto namelijk heel gecompliceerd en vaak veel duurder." Ook het feit dat hij een groot gezin heeft met vijf kinderen speelt hierin een rol. "Wij hebben een grote auto nodig als we ergens naartoe willen. Daarin komt deelvervoer nu nog tekort."

Danée herkent dit probleem. Zij heeft patiënten, waardoor ze het niet kan riskeren om te laat te komen door het zoeken naar een beschikbare auto. Een bekende last voor een panellid die zijn auto al heeft ingeruild voor deelvervoer: "Ik was in de veronderstelling dat een deelauto gemak zou opleveren. Momenteel is deelvervoer nog zeer onhandig. Ik moet vijftien minuten lopen naar slechts één provider. Toen ik nog een auto had, was ik in vijftien minuten al op de plaats van bestemming geweest."

Quote

"Mijn auto is een persoonlijke omgeving, die ik niet met andere mensen buiten mijn gezin wil delen"

AT5-panellid

Wat is er dan nodig voor mensen om wel een eigen vervoermiddel in te ruilen voor deelvervoer? Een klein deel laat weten dit te doen als het goedkoper wordt, er een groter en beter aanbod komt of als er minder parkeerplekken zijn voor particuliere auto's. Desalniettemin laat 85 procent weten dit überhaupt niet te doen. 

Geparkeerde scooters 

Er zijn verschillende vormen van deelvervoer. Bij de ene aanbieder moet het voertuig op een specifieke plek geretourneerd worden, bij de ander kan er na gebruik overal geparkeerd worden. Dat laatste systeem heet free-floating en is populair onder, bijvoorbeeld, aanbieders van deelscooters. 

AT5
Quote

"Mensen die gebruik maken van die scooter, maakt het vaak niet zoveel uit wat er daarna gebeurt"

rob, at5-panellid

Hoewel meer dan de helft van de panelleden laat weten een voorkeur te hebben voor het free-floating systeem, heeft een groot deel wel zelf last gehad van deelscooters die fout geparkeerd staan. Slechts één procent vindt dat hier genoeg op gehandhaafd wordt. 

"Mensen die gebruik maken van die scooter, maakt het vaak niet zoveel uit wat er daarna gebeurt", zegt panellid Rob. "Als je die flexibiliteit er een beetje uithaalt en je zegt: 'je kunt hem alleen neerzetten op deze locatie', dan kan je dit volgens mij oplossen." Of het ook daadwerkelijk tot gedragsverandering zal leiden, is volgens hem afwachten, maar "als je het onmogelijk maakt, dan verander je het gedrag zeker".

Stepjes 

Naast de bekende vormen van deelvervoer, zien we ook steeds vaker gemotoriseerde stepjes in de stad. Hoewel die nog niet commercieel als deelvervoer aangeboden mogen worden, staat menig aanbieder al in de rij. Volgens het AT5-panel is dit een spijtige ontwikkeling: zeven op de tien vindt het een slecht idee. 

"Ik denk dat de verkeersveiligheid achteruit gaat", zegt Danée. "Je bent heel wendbaar op zo'n stepje, fijn als je het zelf gebruikt, maar het gaat eigenlijk wel heel snel." Rob beaamt dat er op dit moment nog geen duidelijke wetgeving over is en vindt het dan ook geen veilig vervoermiddel. "Je wil ook niet het aantal ongelukken verhogen door meer van dat soort vervoersmiddelen aan te bieden, denk ik."

📋 Doe mee aan het AT5-panel

Heb jij ook een mening over de stad? Via het AT5-panel kan iedere Amsterdammer meedenken over actuele kwesties. Klik hier om je aan te melden. En hier lees je meer over het AT5-panel. Deze productie is tot stand gekomen met hulp van het SvdJ