Start van hoofdcontent

Stad

nl

Gemeente wil meer auto's in parkeergarages, maar gaat Amsterdammers niet dwingen: "Er is altijd een keuze"

17 maart 2023, 13.30 uur · Aangepast 20 maart 2023, 14.09 uur · Door AT5 Producties

Deze week werd bekend dat het stadsbestuur doorgaande verkeersroutes wil afsluiten voor auto’s, maar ook qua parkeerbeleid zijn er plannen om die auto van de straat te krijgen. Het is namelijk de bedoeling dat de auto gaat verdwijnen uit het Amsterdamse straatbeeld, als het aan wethouder Verkeer Melanie van der Horst ligt. Steeds meer parkeervakken op straat opgeheven en automobilisten moeten uitwijken naar parkeergarages. Bouw Woon Leef staat deze maand in het teken van ruimte in de stad en onderzocht onder meer welke rol de auto daarin speelt.

Hoe wil de gemeente ervoor zorgen dat Amsterdammers hun auto in een parkeergarage zetten en niet langer op straat? Dat is geen kwestie van parkeervakken op straat opheffen zodat er geen keuze overblijft, meldt een woordvoerder van wethouder Van der Horst. “Van dwang is geen sprake, dat willen we ook niet. Tot parkeergebieden behoren zowel parkeervakken op straat als garages. Dat betekent dat de automobilist altijd keuze heeft.”

parkeergarage IJdok

Hoogleraar Urban Development Management Ellen van Bueren wijst erop dat het belangrijk is die parkeernormen stadsbreed aan te pakken en niet per gebied te kijken naar het aantal parkeerplekken dat moet worden opgeheven. "Anders krijg je een waterbedeffect, waarbij mensen hun auto weer in een ander gebied zetten waardoor daar weer een probleem ontstaat. Daarom is er een overkoepelend systeem nodig."

Mocht het afsluiten van verkeersroutes door de stad daadwerkelijk gebeuren, dan heeft dat geen invloed op de bereikbaarheid van parkeergelegenheden zoals garages, laat de woordvoerder weten. “Je kunt overal nog gewoon komen. Het enige verschil is dat je route verandert en soms misschien wat langer wordt.” 

Plantenbakken op voormalige parkeervakken in het Centrum. Door de slechte staat van de kades kan hier niet langer geparkeerd worden.

In 2025 maximaal tienduizend parkeerplekken opgeheven

Van 2019 tot en met 2021 zijn ruim vierduizend parkeerplaatsen op straat opgeheven. De ruimte die daarmee is vrijgekomen wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. Sommige straten worden heringericht, zoals onlangs nog in de Frans Halsbuurt gebeurde. Er wordt met die ruimte onder meer loop- en verblijfsruimte gecreëerd en er komt meer groen en fietsparkeergelegenheid in de straten. 

Opvallend in de binnenstad van Amsterdam is dat veel parkeerplaatsen zijn opgeheven vanwege de slechte staat van bruggen en kades, die slecht tegen het gewicht van gemotoriseerd vervoer bestand zijn. Het streven van de gemeente is om in 2025 in totaal tussen de 7 en 10 duizend plekken te hebben opgeheven, verdeeld over de hele stad.

In sommige gevallen krijgen Amsterdammers inspraak in hoe die vrijgekomen ruimte moet worden ingericht. “Bij herinrichting kunnen bewoners vaak meedenken over hoe de straat eruit moet komen te zien, maar soms zijn bepaalde voorzieningen gewoon nodig. Als er een nieuwe afvalcontainer in de buurt moet komen is die gelegenheid om mee te praten dan ook beperkt.”

Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt door Gemeente Amsterdam.

Volg Bouw Woon Leef op Youtube, TwitterInstagram en LinkedIn voor updates over bouwen, wonen en leven in Amsterdam.