Start van hoofdcontent

Onderwijs

nl

Zo'n vier op de tien Amsterdamse basisscholen wil onbevoegd personeel voor de klas

16 juni 2023, 17.12 uur · Aangepast 21 juni 2023, 14.55 uur · Door Flip Linssen

Met het nieuwe gepresenteerde plan om het lerarentekort aan te pakken is het duidelijker dan ooit: het lerarentekort in de stad blijft groeien, ondanks de aanpak van wethouder Marjolein Moorman. Inmiddels is het lerarentekort in het primair onderwijs zo’n 18 procent, en dat heeft zo zijn gevolgen. Het aantal scholen dat onbevoegde leerkrachten voor de klas nodig heeft is in een jaar tijd bijna verdubbeld: minstens negentig scholen in de stad melden zich bij een hulpplatform.

AT5

In het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs speelt inmiddels een gezamenlijk tekort van 18,4 procent aan leerkrachten in het primair onderwijs. Dat wil zeggen dat in het Amsterdamse primair onderwijs een tekort van 823 fulltime banen is.

Eerder dit jaar brachten verschillende basisschoolbesturen naar buiten na te denken over de inzet van meer onbevoegde leerkrachten. Dit lokte veel boze reacties uit van onderwijswerknemers, die de waardering voor hun vak misten. Onderwijswethouder Moorman: "Het is belangrijk dat de kwaliteit van het onderwijs niet achteruit gaat."

Quote

"Scholen denken steeds meer na hoe dit structureel én slim georganiseerd kan worden"

Roel Spits - andersom.amsterdam

Waar ongeveer een jaar geleden nog minstens vijftig scholen gebruik maakten van onbevoegde leerkrachten, zijn het inmiddels minstens negentig scholen die zich bij het platform andersom.amsterdam hebben aangesloten, dat helpt met het vinden van vakmensen om, "onder begeleiding van bevoegd personeel", voor de klas te staan.

Dit is dus bijna een verdubbeling in ongeveer een jaar tijd. Het gaat Amsterdam telt op dit moment 227 basisscholen, telt de gemeente. Dit wil zeggen dat vier op de tien basisscholen dus de noodzaak heeft om onbevoegd personeel in te zetten via het platform. De scholen maken gebruik van de mogelijkheid om maximaal 22 uur per maand een groep andere typen onderwijs te geven.

Nog meer scholen

"Mogelijk zijn dit er nog meer", vertelt Roel Spits van andersom.amsterdam. "Dit zijn alleen de scholen die op een manier onze hulp hebben ingeschakeld, maar scholen doen het ook gewoon zelf." Dat aantal is alleen niet te tellen. Op deze manier behouden leerkrachten meer tijd om bijvoorbeeld andere werkzaamheden uit te voeren of om meer klassen les te kunnen geven.

Bekijk hieronder een reportage over de vierdaagse lesweek op basisschool de Nellestein in Zuidoost

AT5

Korte termijn

Waar dit vorig jaar nog veel werd gebruikt om een daadwerkelijke vijfde dag op school op te vullen, ziet Spits op dit moment een ander gebruik: "Scholen kijken meer naar het opvullen van een dagdeel en het daarmee rouleren van leerkrachten over verschillende groepen. Scholen denken steeds meer na hoe dit structureel én slim georganiseerd kan worden. Dat kan onder andere op deze manier."

De Algemene Onderwijsbond (AOb) organiseerde afgelopen februari het protest tegen onbevoegde leerkrachten. "We snappen dat dit soort maatregelen nu moeten worden genomen, maar dit is geen oplossing voor de lange termijn." Woordvoerder Floor de Booys benadrukt dat het beter is dan wanneer er niets gebeurt, maar dat het vak van leraar niet moet worden onderschat: "Het is te gecompliceerd voor mensen die er geen kennis van hebben, dat doe je ook niet bij een huisarts."

Uiteindelijk gaat het om het aantrekkelijk maken van het vak, denkt de bond. Onder andere door geld zou dit moeten gebeuren. De gemeente steekt de komende vier jaar 24 miljoen euro in het drukken van het lerarentekort.

Wethouder Marjolein Moorman:

"Het is goed dat steeds meer scholen dit platform weten te vinden. Het geeft leraren de kans om op adem te komen en het voorkomt dat klassen naar huis worden gestuurd. Daar is deze maatregel ook voor opgezet. Want we zitten in een crisis die vraagt om noodmaatregelen om scholen en leraren zo goed mogelijk te ondersteunen. Tegelijkertijd blijft het doel op de lange termijn om voldoende docenten te hebben, maar tot die tijd moeten we het slim organiseren."

Heb je een tip, ervaring, vraag of informatie over het onderwijs in Amsterdam die je zou willen delen? Klik hier om rechtstreeks contact op te nemen met onze onderwijsverslaggever Flip Linssen of mail naar [email protected]