Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Polarisatie en te weinig data: verkeersexpert raadt aan te stoppen met knip Weesperstraat

27 juni 2023, 20.35 uur · Aangepast 27 juni 2023, 20.45 uur · Door Stefan Bunschoten

Het is beter als de gemeente de stekker uit de proef met de afsluiting van de Weesperstraat en drie andere straten trekt. Dat zegt verkeersexpert Walther Ploos van Amstel. 

In een auto van AT5, Ploos van Amstel heeft er zelf geen, reed hij vanmiddag een rondje langs de drukke punten in de stad. Op de Kattenburgerstraat richting de Prins Hendrikkade stond geen file, maar in omgekeerde richting wel. "Inmiddels staan we muurvast. Dat is toch wel gek. Het is net 15.00 uur."

Het valt Ploos van Amstel op dat de voor- en tegenstanders zich fel uiten via bijvoorbeeld sociale media. "Deze knip verdeelt de stad", vindt de lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. "Terwijl het gesprek over mobiliteit had moeten gaan over de toekomst van de stad. Dat is een verhaal dat ons had kunnen verbinden, maar dat verhaal is er niet."

Het ontbreken van goede data komt volgens hem onder meer doordat er pas tijdens de laatste twee weken van de zes wekende durende proef wordt gemeten. "Als half Nederland op vakantie is." Daarnaast zeggen de data volgens hem niets over het gedrag van de weggebruikers, omdat die data gevraagd hadden moeten worden aan de taxibranche, het bedrijfsleven en andere gebruikers van de weg. 

Quote

"De meest veilige mobiliteit in Amsterdam is nog steeds die als voetganger, maar het voetgangersbeleid zit muurvast"

Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek

Ploos van Amstel is geen tegenstander van het autoluw maken van de stad, maar hij vindt deze proef wel mislukt. Hoe het dan wel moet? "Wat een hele goede stap is, is het zoveel mogelijk ruimte geven aan actieve mobiliteit. De meest veilige mobiliteit in Amsterdam is nog steeds die als voetganger. Daar begint het al, want het voetgangersbeleid staat helemaal muurvast."

De verkeersexpert vindt dat mensen 'eigenlijk een beetje overmobiel' zijn geworden. "Dan is er het concept dat heel duur de vijftien minuten-stad heet. We moeten gaan nadenken over de vraag, moeten we niet zorgen dat er voorzieningen in de buurt zijn waardoor mensen veel minder mobiel zijn." Toch benadrukt hij dat er noodzakelijk verkeer nodig blijft. "Als straks de monteur niet meer bij je wil komen om een reparatie in je keuken te doen, dat vind ik nogal wat. En dat kan niet allemaal met de bakfiets." Ook vindt hij het belangrijk dat bijvoorbeeld het Aanvullend Openbaar Vervoer en taxi's kunnen blijven rijden.

Quote

"Mensen mijden de binnenstad, maar we weten niet wat zij aan omrij-kilometers maken"

Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek

Wat hem vanmiddag wel opviel was dat de Prins Hendrikkade nagenoeg leeg was. "Wat je ziet, is dat inderdaad het verkeer aan het wennen is. Mensen mijden de binnenstad, maar we weten niet wat zij aan omrij-kilometers maken." 

Morgen vindt er tijdens de gemeenteraadsvergadering een spoeddebat plaats over de knips. Een groot deel van de oppositie wil net als Ploos van Amstel dat de knip stopt, maar de verkeersexpert verwacht niet dat dat effect heeft. "Ze gaan het niet winnen. Deze coalitie is ijzersterk en die gaan hun rug recht houden. Deze pilot met de knip gaat gewoon door."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938