Start van hoofdcontent

Stad

nl

Oranjesluizen gesloten vanwege hoogwater in IJmeer en Markermeer

4 januari 2024, 12.00 uur · Aangepast 4 januari 2024, 17.17 uur
Door AT5 · Foto: AT5

De Oranjesluizen, die tussen het IJ en het Buiten-IJ liggen, zijn tot nader order gesloten vanwege het hoogwater in zowel het IJmeer als het Markermeer. Schepen kunnen daardoor niet via de sluizen de Amsterdamse haven in of uit. Dat het sluiscomplex wordt gesloten komt zelden voor.

AT5

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat aan AT5 weten dat de stremming sinds gisteravond 19.00 uur geldt en dat er nog geen duidelijkheid is wanneer de sluizen weer open gaan. Binnenvaartschepen kunnen nog wel via het Amsterdam-Rijnkanaal varen.

De sluizen kunnen pas weer open als het waterpeil aan de kant van het IJmeer is gezakt. Volgens de woordvoerder komt een sluiting van de sluizen eigenlijk nooit voor.

Overlast Noord-Holland

Al ruim een week heeft Noord-Holland last van het hoge waterpeil in het Markermeer en IJsselmeer, de hoogste waterstand sinds 1998. Het hoogwater ontstaat vanwege de grote regenval waarmee het land de afgelopen tijd te maken heeft gehad. 

Verschillende dorpen in de provincie hebben daardoor al te maken gehad met wateroverlast, maar de stad ondervond tot nu eigenlijk geen last van het hoge waterpeil. Het water in de stad zelf staat volgens het waterschap Amstel, Gooi en Vecht nu ook hoger dan normaal, maar is het nog niet zorgwekkend. Via het gemaal bij Zeeburg en het spuicomplex bij IJmuiden moet de waterstand omlaag worden gehaald door te spuien, het water ergens anders lozen. Volgens het waterschap blijft het waterpeil dan nog altijd iets hoger dan normaal.

Amsterdamse sluizen

Begin november gingen de sluizen in de stad, die tussen de grachten en het IJ liggen, voor het eerst in twintig jaar dicht. Het water in de stad liep, door de vele regenval en een defect bij het spuicomplex in IJmuiden, op tot zo'n 35 centimeter hoger dan normaal. 

Volgens beheerders en bestuurders bij het waterschap Amstel, Gooi en Vecht was het destijds kantje boord voor Amsterdam en was het sluiten van de sluizen de enige manier om overlast tegen te gaan. De woonwijken aan het IJ, zoals de Houthavens, konden daar echter niet van profiteren - daar kwam het water tot aan de slaapkamerramen.

Omvaren

Schippers die aan westzijde (dus aan de kant van Amsterdam) van de sluis liggen, kunnen onder meer omvaren via het Amsterdam-Rijnkanaal en de Neder-Rijn. Ze kunnen er ook voor kiezen om via de Waal richting Arnhem en vervolgens via de IJssel naar Kampen te varen.

De route is alleen geschikt voor schepen die niet langer zijn dan 110 meter en niet breder van 11,45 meter. Vanwege de hoge waterstand moet er rekening gehouden worden met de beperkte doorvaarhoogte bij de spoorbrug in Deventer.

Schepen die korter zijn dan 85 meter hebben met de vaarroute Zaandam-Den Helder-Kornwerderzand een derde omvaar-optie.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938