Start van hoofdcontent

Stad

nl

Woningnet zegt 'sorry' voor problemen op site, maar: "Wel blijven reageren"

15 januari 2024, 16.08 uur · Aangepast 15 januari 2024, 22.15 uur · Door Ronald Olsthoorn

"Hiccups" op de nieuwe site van Woningnet zorgen al anderhalve week voor problemen bij het reageren op woningen. Volgens de directeur is het systeem nu weer "stabiel", maar hij kan nog niet zeggen wanneer woningzoekenden weer zelf kunnen zien hoeveel kans ze maken op het huis waarop ze inschrijven.

AT5

En laat juist nu dat een grote steen des aanstoots zijn voor Marieke Geleijnse. Al jaren staat ze ingeschreven, heeft ook in het nieuwe puntensysteem veel punten opgespaard en is na drie jaar samenwonen met haar ex, ná hun relatiebreuk, wel toe aan een eigen plek.

 "Waarschijnlijk maak ik veel kans op een woninkje in De Pijp, maar er komen nu ook nieuwbouwwoningen vrij in de Houthavens. Daar wil ik het liefst voor gaan, maar ik weet niet hoe kansrijk ik daar ben. Je moet heel strategisch reageren, want je wilt niet weer zoekpunten kwijtraken voor een woning die het uiteindelijk toch niet voor je is en die je afwijst", zegt zij over de telefoon.

Quote

"Dit gedoe geeft zoveel nare stress"

woningzoekende

Ook een andere Amsterdamse die met de redactie belde zit in een netelige positie. Zij heeft een urgentie omdat de woningbouwvereniging het blok waarin ze woont gaat renoveren. Maar mevrouw is 76, heeft last van beginnende Parkinson en het online zoekdoolhof van Woningnet zorgt sowieso al voor slapeloze nachten.

Haar eerste aanbod heeft ze geweigerd ("de lift deed er echt uren over, ik wist niet dat je eerst moet gaan kijken en dan pas reageren") en haar volgende inschrijving moet nu raak zijn: "Anders ben ik de sjaak en moet ik weer twee jaar wachten, maar in augustus moet ik er hier uit. En Woningnet reageerde de hele tijd ook maar niet. Dit gedoe geeft zoveel nare stress."

Nieuw ICT-systeem

"Supervervelend en onze excuses", reageert Maarten Pel, directeur van Woningnet. Sinds december werkt de regio Amsterdam met het nieuwe DAK-systeem (Digitaal Aanbod Kanaal). "Dat is relatief nieuw en omdat er zoveel tabellen en datastromen zijn om iemands positie te bepalen, ontstaan er aan de achterkant van de site hiccups waardoor overal wachtrijen ontstaan", aldus Pel over de ict-problemen.

De site lag er eerst dus helemaal uit, maar nu is er een "noodverband" aangelegd waardoor volgens Pel het systeem wel werkt en de uitkomsten kloppen: "Het is uitermate vervelend, maar de reacties komen wel door en het heeft dus zin om te reageren."

Maar dat moet je voorlopig wel doen op de tast, want weten waar je van tevoren in de rangorde staat, dat probleem is nog niet verholpen en Pel kan ook nog niet vertellen wanneer: "Het heeft al onze aandacht."