Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Gemeente maakt nieuw beleid voor vertrekregelingen

11 december 2019, 17.02 uur · Aangepast 11 december 2019, 17.48 uur · Door Redactie

Het college gaat het beleid omtrent vertrekregelingen voor topfunctionarissen van de gemeente aanpassen. Daartoe is besloten nadat een onafhankelijke commissie een kritisch rapport over de regelingen uitbracht. 

Aanleiding van het onderzoek was de ophef over de vertrekregeling van oud-gemeentesecretaris Arjan van Gils. Hij kreeg een ontslagvergoeding van 75.000 euro. Daarvoor zou hij in elk geval nog 12 uur per week hebben gewerkt voor de gemeente Amsterdam. Maar bewijs hiervan ontbrak.

De gemeenteraad vroeg daarom om opheldering van verantwoordelijk wethouder Meliani. Haar werd bovendien gevraagd om met een overzicht te komen van het aantal vertrekregelingen dat de gemeente heeft getroffen met topfunctionarissen. Maar ook hier was onduidelijkheid over: de wethouder sprak eerst nog van vijf regelingen, later zou het toch om zes regelingen gaan. 

Een onafhankelijke partij werd daarom ingeschakeld om te onderzoeken welke vertrekregelingen er nou precies zijn getroffen, onder welke omstandigheden dat is gedaan en of er volgens de regels is gehandeld. 

Geen maatwerk

De onderzoekers konden in elk geval concluderen dat het college niet eenduidig heeft gehandeld. De vertrekregelingen zouden te vaak per situatie zijn bekeken en maatwerk ontbrak. Daardoor was de totstandkoming van vertrekregelingen volgens de onderzoekers niet altijd zorgvuldig, rechtmatig of navolgbaar.

'Ook ontbreekt het - zoals we eerder zelf concludeerden - aan overzicht over de getroffen regelingen', schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. 'Hierdoor kan de publieke verantwoording niet goed plaatsvinden.'

Eigen verantwoordelijkheid

Maar ook de directeuren hebben een verantwoordelijkheid, benadrukken de onderzoekers. Als zij na het beëindigen van hun functie in dienst blijven, worden de directeuren begeleid in hun zoektocht naar ander werk. Ze zouden daarbij nog te veel ruimte krijgen en te weinig prikkels.

Volgens de onderzoekers is het van belang dat zowel het college als de directeuren hier zelf verandering in aanbrengen. 

Transparantie

Het college zegt de conclusies van het onderzoek serieus te nemen en wil de aanbevelingen die worden gedaan overnemen. 'Aan ons de taak om eenduidig beleid te maken en heldere werkwijzen op te stellen, zodat de toekomstige regelingen die we treffen op een zorgvuldige wijze tot stand komen en op transparante wijze aan u worden verantwoord', concludeert de burgemeester. 

Hoe dat eruit gaat zien, wordt in het voorjaar van 2020 bekendgemaakt. Tot die tijd lopen alle vertrekregelingen voor topfunctionarissen via het college.