Het openbaar vervoer speelt een cruciale rol in de bereikbaarheid van de Metropool Amsterdam. Maar doet dat OV wel wat het moet doen? Oftewel: kun je met het OV wel goed van A naar B komen? En minstens zo belangrijk: hoe zorgen we ervoor dat het voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is?
Daarover praat Susanne Heering in deze nieuwe Bouw Woon Leef podcast met haar twee gasten Saskia Kluit en Geert Kloppenburg. Saskia Kluit is onder meer voorzitter van reizigersorganisatie Rover en Eerste Kamerlid namens GroenLinks. Geert Kloppenburg is mobiliteitsexpert- en adviseur die zich, net als Kluit, volop inzet om grootstedelijke gebieden zoals Amsterdam bereikbaar te houden.
Kluit merkt op dat goed werkend openbaar vervoer is voor heel veel mensen in de regio essentieel is om van huis naar werk en weer terug te reizen. Zeker in de randen van de dag, buiten de 'algemene' kantooruren. En juist daar gaat het mis: ''Vorig jaar tijdens corona hielp ik in de zorg. Toen werden de bussen in de randen van de dag weggesneden omdat er maar twee mensen in zaten. Maar dat waren wel twee van mijn onmisbare collega's. Die werden op honderden euro's kosten gejaagd omdat zij op een andere manier op hun werk moesten komen.''
Kloppenburg wijst er daarbij op dat de focus in Amsterdam veel teveel ligt op de ontsluiting van centrale gebieden: ''Wij houden ons bezig met de verbouwing van Amsterdam Centraal en de aanleg van het Zuidasdok, waardoor tien procent van de mensen straks misschien drie minuten tijdswinst heeft. Daar hebben ze in Nieuw-West en Noord niets aan. We moeten het ook goed regelen voor 90.000 mensen in die wijken.''
''Het openbaar vervoer is excellent geregeld voor kantoorpersoneel, maar dat is helemaal niet zo voor mensen die in de randen van de dag werken''
Naast doelmatigheid is ook betaalbaarheid een OV-thema waar het volgens Kluit en Kloppenburg tekortschiet. ''In de bijstand krijg je 17 euro per maand om mobiel te zijn. Het lenen van een OV-fiets kost al meer dan 4 euro, dat kan gewoon niet. Veel te duur.'' Kloppenburg beaamt dat en vindt dat mobiliteit goed moet worden geregeld voor de mensen voor wie dat echt nodig is: vooral de onderste helft van de samenleving qua inkomens is voor een belangrijk deel aangewezen op openbaar vervoer.
Ook deelvervoer kan daarin een belangrijke rol spelen maar dan moet er wel wat veranderen: ''Vijf euro voor een deelscooter kan niet. We moeten er een publieke voorziening van maken die voor iedereen betaalbaar is'' In buitenlande steden als Milaan is die mogelijkheid er al wel: ''Daar kun je voor 1 euro een deelfiets gebruiken die je vervolgens weer op z'n plek terugzet.''
Natuurlijk liggen er ook genoeg kansen en oplossingen. Luister daarvoor naar deze nieuwe Bouw Woon Leef podcast.
''Regel goede mobiliteit voor de mensen voor wie dat echt nodig is''
🎧 Luister naar dit programma
Deze podcast is te beluisteren met Spotify, Deezer, Apple Podcasts of Google Podcasts.
Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door Metropoolregio Amsterdam.