Start van hoofdcontent

Openbaar Vervoer

nl

Kleine aanpassingen in dienstregeling GVB: dit verandert er

7 december 2023, 08.30 uur · Aangepast 8 december 2023, 10.31 uur · Door AT5

Op een paar tram-, metro- en buslijnen is de dienstregeling vanaf vrijdag iets anders. Zo rijdt tram 24 niet meer tot het Centraal Station en tram 14 niet meer naar het Flevopark. Hieronder lees je welke lijnen een aanpassing krijgen en wat er precies gaat veranderen.

AT5

In het geval van de trams zijn er wijzigingen op lijn 24 en 14. Tram 24 eindigt voortaan op een nieuwe halte op het Frederiksplein. Dat betekent dat de tram niet meer tussen de Vijzelgracht en Centraal rijdt. Het andere eindpunt op de De Boelelaan blijft nog wel onderdeel van de lijn.

Ook tram 14 rijdt, tot onvrede van bewoners in de Indische Buurt, een andere route. De tram rijdt niet meer tot aan het Flevopark, maar gaat bij de kruising van de Insulindeweg en de Molukkenstraat rechtsaf naar het Muiderpoortstation. Zo rijdt de tram in een lusje terug richting Centraal en krijgt er de haltes Muiderpoort, Dapperstraat, Linnaeusstraat en Eerste van Swindenstraat bij. 

Welke alternatieve routes je als reiziger kunt nemen, is in dit artikel te lezen.

Bussen

Bus 41 rijdt voortaan niet meer tot aan Muiderpoort, maar stopt dan bij het Amstelstation. Volgens het GVB heeft het relatief weinig gevolgen voor de reizigers, omdat er veel lijnen zijn die parallel aan de buslijn rijden. 

Dat de dienstregeling aangepast zou worden, werd in september al aangekondigd. De plannen staan in het zogeheten Vervoersplan 2024, dat loopt van 8 december tot aan de zomerdienstregeling op 21 juli 2024.

Door een gebrek aan geld was het GVB in eerste instantie was van plan om een aantal grote lijnen volledig te laten vervallen, maar omdat de financiële situatie later verbeterde en de gemeente extra geld vrijmaakte, bleek dat uiteindelijk niet nodig te zijn. Dat een paar lijnen nog wel worden ingekort, heeft volgens het GVB met een personeelstekort te maken.

Het bedrijf noemt ook de invoering van 30 km per uur in de stad per 8 december als reden dat er vooral bij de bus extra besparingen nodig zijn. Bussen komen nu langzamer vooruit en daarom moet het bedrijf naar eigen zeggen meer personeel en materieel inzetten om 'de frequenties te handhaven'.

In het geval van bus 43 blijven beide eindpunten nog wel hetzelfde, maar ook deze route wordt toch ingekort. De bus rijdt niet langer via de Prins Hendrikkade en de Kattenburgerstraat, maar via de Piet Heinkade van en naar het Centraal Station. Mensen die hierdoor bus 43 mislopen, kunnen gebruikmaken van bus 22.

Eén buslijn halveert. Het gaat om lijn 65 die eerder vanaf KNSM-eiland naar Zuid reed, maar vanaf nu niet verder gaat dan het Amstelstation. Reizigers die normaal gesproken vanuit Zuid deze bus pakten om naar Amstel te reizen, kunnen nu tussen tram 12 of bus 62 kiezen. Reizigers die naar Zuid moeten, kunnen metro 52, tram 4 of tram 5 pakken. 

Noord/Zuidlijn rijdt vaker

Omdat de bussen vanuit Zaanstreek-Waterland vanaf 10 december 2023 tot na de zomer 2024 door werkzaamheden op de Prins Hendrikkade niet meer door de IJtunnel naar het CS kunnen rijden, zetten zij hun passagiers af bij metrostation Noord. Veel meer mensen moeten daarom de Noord/Zuidlijn pakken om naar het centrum te komen. Daarom gaat metro 52 tien in plaats van acht keer per uur rijden. Het GVB probeert zelfs naar twaalf ritten per uur te gaan, maar de vraag is nog of de energievoorziening dat aankan.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938