Panel

NL
V

Gemeente onderzoekt verbod op vrachtwagens met gebrekkige dode hoek

23 november 2020, 07.00 uur · Door Redactie

De gemeente is juridisch aan het onderzoeken of vrachtverkeer met een gebrekkige dode hoek-voorziening uit de stad kan worden geweerd. In de tussentijd wil de gemeente met het bedrijfsleven in gesprek om te kijken of ze niet vrijwillig tot afspraken kunnen komen. 

AT5

'Dat scheelt mij veel gedoe en juristen, maar kunnen we wel stappen zetten', zegt verantwoordelijk wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma in reactie op een onderzoek van AT5 onder ruim 1800 Amsterdammers naar de verkeersveiligheid in de stad. 

'Heel vervelend'

Uit dat onderzoek blijkt dat driekwart van de ondervraagden zich in meer of mindere mate onveilig voelt in het verkeer. 'Ik vind dat heel vervelend. Je moet je eigenlijk overal in de publieke ruimte veilig voelen. Dat geldt niet alleen voor te veel wapens op straat, ook als je op de fiets zit, te voet bent of in de auto zit, moet  je je veilig wanen in je omgeving'. 

'Elk slachtoffer is er een te veel' 

De verkeersveiligheid in Amsterdam krijgt van de leden van het AT5-Panel een 'zes' als gemiddeld rapportcijfer. Rijgedrag van anderen, drukte in het verkeer en een onduidelijke inrichting van de weg spelen daarin mee. 'Ik ben ambitieus, dus een 'zes' is toch een beetje mager', reageert de wethouder. Volgens haar doet de gemeente al heel veel aan het verbeteren van verkeersveiligheid. 'Maar een 'zes' is niet genoeg. Er moet wel meer gebeuren, want elk ongeluk, elk slachtoffer is er wel een te veel.' 

Amsterdammers zien het liefst zien dat de gemeente meer gaat handhaven om de verkeersveiligheid te verbeteren, zo blijkt uit de enquête. Volgens Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de HvA, rijdt in de stad dagelijks zwaar en onveilig vrachtverkeer rond dat er niet thuishoort. Volgens hem is het een kwestie van handhaven, maar gebeurt dat nu niet. 

Dijksma stelt dat ze niet zomaar een blik handhavers open kan trekken. Bovendien kost het volgens haar tijd om de juiste mensen te vinden en op te leiden. 'We proberen dat hele zware vrachtverkeer vaste routes te bieden, die ook geschikt zijn om er te rijden, zodat we daar uiteindelijk beter zicht op hebben.'

'Verkeerscamera's ook voor vrachtwagen inzetten'

Om toch inzichtelijk te krijgen wie zich niet aan de regels houdt, wil de gemeente digitale controles gaan uitvoeren. 'We gaan dat  met camera's handhaven, dus ook daar is geen ontsnapping meer mogelijk'. Dijksma verwijst naar de tien camera's die snorscooters op de bon gaan slingeren als ze de regels overtreden. Privacy is volgens haar geen issue, daar is aan gedacht, zo stelt ze. 'Als je de regels overtreedt, en je wordt gekiekt, dan krijg je gewoon een boete', waarschuwt de wethouder. 

'Nu toch echt tandje erbij' 

Dijksma besloot na het meest recente dodelijke ongeluk waar een vrachtwagen bij betrokken was de aanpak te intensiveren. 'De impact van zo'n ongeluk is gigantisch. Ook al is het aantallen gezien misschien niet het grootste probleem, het is wel een heel belangrijk probleem om echt aan te pakken. Na het recente ongeval bij de Jan van Galenstraat heb ik gedacht: we moeten nu toch echt weer een tandje erbij doen. Dat is gewoon onontkoombaar.' 

📋 Doe mee aan het AT5-panel
Heb jij ook een mening over de stad? Via het AT5-panel kan iedere Amsterdammer meedenken over actuele kwesties. Klik hier om je aan te melden. En hier lees je meer over het AT5-panel.